Trongedalsnuten - Åmli, 314/404 (01.11.2019)

Ascents Trongedalsnuten (929m) 01.11.2019
Visits of other PBEs Smedland parkering (300m) 01.11.2019

Asbjørn ville gjerne være med på kommunetopptur og stilte med bil. Vi valgte å følge petterbilstad (Petter Bilstad) sin rute fra Smedland. Vi kjørte RV 41 og litt nord for Åmli tok vi av til venstre på fv 3384. Fulgte denne til skilt mot Trongedalsnuten på venstre side av veien ett lite stykke før Smedland. Krysset elven på en liten bro og kjørte til veis ende der det var en stor parkeringsplass, Smedland parkering. Her starter den merkede stien mot Trongedalsnuten. Først var det noen hundre meter på skogsbilvei før den gikk oppover lia. Det var bratt og svaberg som tildels var dekket av is, men det gikk heldigvis ann å omgå isen for det meste. Ett par partier var det lagt ut tau som kunne være greie å ha nå når det var glatt. Det flatet litt ut, men ble mer snø og is så vi tok på oss broddene og fulgte stien videre. Kom etterhvert til ett stiskille med løype 1 og løype 2, vi fulgte stien til høyre, løype 1. Noen steder var det litt vanskelig å se stien og merkene under snøen, så ble ett par feilskjær før vi kom inn på stien igjen. Småkupert terreng bortover mot Trongedalsnuten, og stien går ikke akkurat i en rett linje så målet så nærmere ut enn det var. Kom til toppen etter 3,5 timer. Ble ikke noe lang pause her da det var surt og kaldt, men veldig fin utsikt, men det var det stort sett hele veien til toppen også. Vi bestemte oss for å gå samme vei tilbake da det var enklere å følge sporene våre i snøen enn å skulle finne løype nr 2 under snøen. Tok en matpause på ett lunt sted. Broddene kom godt til nytte i nedoverbakkene. Var tilbake ved bilen etter 6,5 time på tur. Dette var den siste toppen jeg manglet i Aust-Agder, så nå er hele Agder komplett:) Asbjørn var med.

Skiltet ved krysset der en tar av fra fylkesveien og krysser elva
Bratte og tildels glatte svaberg måtte forseres i starten
Stiskille
Småkupert terreng og fremdeles langt igjen til toppen
Toppen av Åmli
Utlagt tau var kjekt å ha nå som det var is enkelte steder