Arnøyhøgda (08.09.2019)

Ascents Arnøyhøgda (1,170m) 08.09.2019
Silstøaksla (839m) 08.09.2019
Visits of other PBEs Arnøyhøgda stistart (1m) 08.09.2019

Jeg hadde tatt ferga over fra Kågen dagen før og lå i telt ikke så langt fra fergeleiet. Lot teltet stå, pakket sekken for dagstur og syklet avgårde mot Lauksund og Arnøyhøgda stistart. Her sto det skilt mot Arnøyhøgda 6,7 km og ut i nord skilt. Godt merket sti og lettgått sti innover Tjuvdalen. Ruta følger nordsiden av elva innover. Fint merket sti opp Fossdalen til det lille vannet som ligger 382 moh. I følge turbeskrivelsen jeg hadde funnet på ut skulle man nå krysse elveosen og gå mot ryggen under høyde 822 og skaret mellom høyde 839 og høyde 937(litt mer upresist: skaret mellom Silstøaksla og Arnøyhøgda). Siden det var en ut i nord tur så trodde jeg det skulle være merket sti helt til topps, men fant ingen merker videre etter vannet. Fulgte beskrivelsen og gikk opp ryggen på vestsiden av vannet og fulgte bekken videre oppover før ett snøfelt måtte krysse og steinur forseres for å komme opp i skaret mellom Arnøyhøgda og Silstøaksla. Bred fin rygg å følge oppover, men jeg fulgte den litt for langt og gikk helt opp til sørryggen, trodde det skulle gå ann å følge den bortover, men det gikk bare ett lite stykke før det ble for bratt og det var også glatt da det i skyggepartiene var islag på steinene, så jeg fant ett sted å komme meg ned og gikk litt nedfor ryggen bortover og da kom jeg plutselig over rødmerker. Fulgte disse oppover steinura og kom opp på ryggen igjen etter hvert. Fint å følge ryggen bortover her, ble bred og fin etter hvert. Flere varder på toppen og postkasse å skrive seg inn i. Brukte tre timer til toppen. Flott utsikt i alle retninger og Øksfjordjøkulen og Store Kågtind var lett gjenkjennelige. Ned igjen fulgte jeg rødmerkinga så lenge den varte og det var på ca 940 moh. Valgte å gå en tur oppom Silstøaksla også, en kort detour, men litt klyving siste biten til toppen. Deretter fulgte jeg samme vei tilbake til sykkelen. Masse rein å se nå, og mange reintråkk så måtte følge litt med for å holde meg på den merkede stien nedover Tjuvdalen. Var tilbake til sykkelen etter 5 timer og 50 minutt. Syklet først til teltet og pakket sammen før jeg fortsatte videre til Arnøyhamn der jeg tok hurtigbåten tilbake til Tromsø.

Stistart
Arnøyhøgda midt i bildet, stien opp langs bekken til ryggen og følger denne opp og svinger til venstre for den toppen som stikker opp i bildet
Store Kågtind med isbreene sett fra Arnøyhøgda
Øksfjordjøkelen skimtes i det fjerne fra toppen av Arnøyhøgda
Fant en grei rute opp her til toppen av Silstøaksla med litt klyving

Vakkert i nord!

Written by Stigun 22.09.2019 22:18

Utrolig hva du har rukket over av høyprominente topper i det siste! Kort og intens sesong oppunder de 70 gr N; meget imponerende!

Sv: Vakkert i nord!

Written by Sola19 24.09.2019 20:43

Takk for det, heldigvis mange å ta av her i nord. Skal på jobbreise til Vestlandet om et par dager så da tenkte jeg å prøve meg på noen kommunetopper i Sogn og Fjordane. Ser du har vært på Blåfjellet nylig, hvordan var føret der? Mye snø eller går det greit å gå på beina?

Sv: Sv: Vakkert i nord!

Written by Stigun 24.09.2019 21:00
        • +

Sv: Sv: Sv: Vakkert i nord!