Store Kågtinden - Skjervøy, 305/404 (07.09.2019)

Ascents Store Kågtinden (1,229m) 07.09.2019
Visits of other PBEs Storbukta p-plass (20m) 07.09.2019

Tok med sykkelen på hurtigbåten fra Tromsø fredag ettermiddag og gikk i land på Skjervøy. Det var mye sjø på overfarten og regnet godt da jeg begynte å sykle mot naboøya Kågen der Store Kågtind ligger. Det var mørkt, vindfullt og regnet så ikke så lett å se hvor det var greit å sette opp telt, men fant ett fint sted på oversiden av veien like før broa over til Kågen. Slo opp teltet og la meg til å sove. Neste morgen pakket jeg dagstursekken og lot teltet stå. Syklet over broa og tok til venstre etter broa og syklet en liten kilometer til Storbukta p-plass. Her var det skiltet mot Store Kågtinden. Fin anleggsvei å følge i starten langs storbuktelva. Stien tar etter hvert av fra veien, merket sti videre på nordsiden av ett lite vann og så begynte steinura. Mista stien nord for storbuktvannet og gikk litt for høyt opp i ura, så måtte ta meg ned til stien igjen, så følg ruta jeg fulgte på nedveien istede. Stien går ned til sørsiden av et lite vann før stigningen mot toppen starter for alvor. Steinur hele veien, men godt merket her så gikk greit å finne frem. Yr hadde egentlig lovet sol og blå himmel, men det var lavt skydekke, så de siste 2-300 høydemetrene gikk jeg i tett tåke og snø på bakken, så fikk ingen utsikt fra toppen. Boksen med boka i var full av vann så fikk ikke skrevet meg inn, men tok noen bilder og skulle så gå samme vei tilbake. Brukte 2 timer og 50 min opp. Fulgte rødmerking, men plutselig skjønte jeg at jeg var på vei i feil retning, så det er tydeligvis flere stier som går opp til toppen. Fikk justert kursen og kommet meg inn på rett rute igjen. Vell nede ved sykkelen etter 5,5 time på tur var det bare å sykle tilbake til teltplassen og pakke sammen og sykle det korte stykket til fergeleiet ved Storstein for å ta ferga til Arnøya der Arnøyhøgda skulle bestiges neste dag.

Stistart
Ingen utsikt fra toppen i dag
Sjøen skimtes i det fjerne