Høgskardfjellet (28.04.2019)

Ascents Høgskardfjellet (1,375m) 28.04.2019
Visits of other PBEs Høgskard parkering (135m) 28.04.2019

Jeg hadde meldt meg på en tur til Njunis fra nord med DNT fjellsport Troms. Det viste seg å ikke være den mest populære turen, vi var til sammen fire stk inkludert to turledere. Kjørte fra Tromsø til Øverbygd og så videre inn i Dividalen (FV 173) til vi kom til Høgskard parkering der vi satte fra oss bilen. Her starter skuterløype som går over Høgsskardvatnet. Set var overskyet vær og fjelltoppene lå skjult i skyene. Det hadde forsvunnet veldig mye snø siden påske, så skuterløypa var ikke lengre kjørbar for skuter. Det ble litt av og på med ski og skigåing i lyng, men vi kom oss opp over Høgskardet fulgte skuterløypa så godt det lot seg gjøre til rundt 800 moh der vi tok en litt annen rute som så mer lovende ut i forhold til snø og ned til Høgskardvatnet og fant en fin teltplass nær Sandelva hvor vi slo opp leir etter ca 4 timers gåing, og nesten 13 km. Her så vi godt deler av morgendagens turmål som var Njunis, men det så ikke lovende ut. Det var veldig lite snø igjen på Sandfjellet som nordsiden av Njunis heter og det ville ikke være mulig å komme opp med ski på beina. Bestemte derfor å droppe Njunis og heller satse på Høgskardfjellet dagen etter. Det ble bålkos og god mat før vi tok kvelden og sovnet til rypekakling. Søndagen våknet vi til sol fra blå himmel, pakket sammen leiren og satte kursen mot Hørskardfjellet. La fra oss mesteparten av bagasjen før vi startet oppstigningen mot vann 988. Skavlene hang langt langt utover fjellsiden på nordsiden av vannet og var gått en del småras her så holdt god avstand til fjellet. Første del av skaret etter vannet passerte vi i mulig utløpsområde for skred så her gikk vi effektivt med avstand mellom oss. Det flatet etter hvert ut og så måtte vi ned noen høydemetre før siste strekket opp til toppen. Store hengeskavler her også så holdt god avstand til kanten her for å være på den sikre siden. Tok av oss skiene siste metrene opp til den store varden for her var det bare stein. Utrolig fin utsikt mot blant annet Njunis. Kjørte litt ned og fant et lunt sted der vi tok en god pause før vi fortsatte videre nedover mot Høgskardvannet. Her valgte vi å følge skuterløypa opp mot 800 moh. Deretter bar det ned til parkeringa. Ble litt bæring av ski og skigåing på lyng, men var en del snøfelt som vi benyttet oss av der det var mulig. Dagens etappe ble på 24,5 km og vi var ved bilen 9,5 timer etter at vi forlot leir.
Tom, Torbjørn og Anders var med.

Våren har kommet til Dividalen
Våknet til sol fra blå himmel. Teltplassen med Sandfjellet/Njunis i bakgrunnen
Njunis i bakgrunnen
På vei mot 988 vannet
Toppen av Høgskardfjellet nærmer seg
Stor varde på toppen av Høgskardfjellet