Altevatn til Björkliden (19.04.2019)

Start point Altevatn (518m)
Endpoint Björkliden (422m)
Visits of other PBEs Altevasshytta (540m) 19.04.2019 11:36
Altevasshytta parkering (520m) 19.04.2019 11:36
Lappjordhytta (544m) 20.04.2019
Pålnostugan (345m) 21.04.2019

Onsdag:
Vi kjørte to biler fra Tromsø til Setermoen og satte igjen en bil her. Tok av fra E6 og kjørte videre mot Innsett, fv 847, fulgte skilt mot Innset i to kryss. Parkeringsautomat der en betaler med kort, 50 kr pr døgn er plassert ett stykke før Altevasshytta parkering der vi parkerte. Stor parkeringsplass og mange biler her i påska, men vi fant en ledig plass. Det var bare 2-300 meter å gå til Altevasshytta fra parkeringa. Vi var veldig spent på om det var mange folk på Altevasshytta siden det var påske, men var veldig overrasket da det viste seg at det var bare oss i hovedhytta. Vi kom ganske sent på kvelden så ble ett par timers avslapning i hytta før vi la oss.

Altevasshytta

Skjærtorsdag, Altevasshytta til Lappjordhytta, 25 km, 8 timer
Våknet til sol fra blå himmel og en varm hytte da det viste seg at det var en hyttevert som overnattet i den lille hytta som hadde vært og fyrt i ovnen tidlig om morgenen. Sol fra blå himmel så det var bare å komme seg avgårde og nyte dagen. Vi gikk tilbake til parkeringsplassen og over demningen, her var det skuterspor som vi fulgte oppover Salvasskardet og videre opp til Lairevaggi der det ligger mange små hytter som ifølge folk vi traff brukes av samene når de samler og merker reinen om våren. Her flatet det ut før det bar nedover mot riksoelva. Her tok vi av fra skuterspor og fulgte nogenlunde sommerløypa mot Lappjordhytta. Var først en del stigning før det flatet ut også var det bare å renne ned til Lappjordhytta. Var en del skispor å følge her. Hytta var tom da vi kom og kom bare ett annet par i løpet av kvelden som innlosjerte seg i annekset så vi fikk hytta for oss selv. Koste oss med god mat og drikke og nøt en god natts søvn i hytta som har veldig fin utsikt mot Sverige og Torneträsk.

Sol fra blå himmel når vi forserer demningen ved Altevatn
På vei ned mot Lappjordhytta, Torneträsk og Sverige nærmer seg
Lappjordhytta

Langfredag, Lappjordhytta til Pålnostugan, 3,4 km, 1 time
Været var ikke så bra i dag, sludd/regn. Vi bestemte oss for å ta en kort etappe og sjekke ut den åpne svenske hytta Pålnostugan som eies av den svenske turistforeningen. Brukte bare en time ned fra Lappjordhytta, men mye tett bjørkeskog som skal forseres så det var litt utfordinger tidvis med pulk. Kom oss ned på den store innsjøen Torneträsk og peilet oss inn på Pålnostugan. Den består av vindfang og ett rom med seks sengeplasser. Var tomt for ved med unntak av litt opptenningsved så vi måtte ut å finne brensel i skogen, og den var ikke akkurat tørr. Brukte litt tid på å måke taket der det hadde samlet seg store mengder snø, og slappet etterpå av med kortspill og god mat.

På vei ned mot Torneträsk
Pålnostugan i Bjørkeskogen på bredden av Torneträsk

Påskeaften, Pålnostugan til Björkliden, 11,4 km, 3 timer
Planen i dag var å gå til Björkliden jernbanestasjon og ta toget til Katterat for å gå til Hunddalshytta. Var en fin etappe over Torneträsk, mange skuterspor å følge om en vil og godt føre. Det var noen høydemetre fra innsjøen og opp til jernbanestasjonen i Björkliden men vi slet oss opp og siste stykket var det skiløype med oppkjørte spor helt til jernbanestasjonen. Dagen startet ganske grå, men sola tittet mer og mer frem og vi kunne sitte på trappa på jernbanestasjonen og nyte en god lunsj i sola mens vi ventet på toget til Katterat som er en times togtur. Lena og Ole-Henrik var med:)