17. Mai tog til Svarthetta, Rennebu, app-tur 21/24 (17.05.2017)

Ascents Svarthøtta (1,548m) 17.05.2017
Visits of other PBEs Sørøyåsen parkering (827m) 17.05.2017

Vi var på Svarthetta 17.mai 2012, men da hadde ikke appen med alle Sør-Trøndelags kommunetopper kommet enda, og været var dårlig den gang så vi hadde null utsikt fra toppen, så da fant vi ut at det kunne være fint med en reprise 17. mai tur til Svarthetta. I Orkdal var det lavt skydekke og yr, men jo nærmere vi kom Nerskogen der vi startet fra, jo blåere ble himmelen. Fra Fv 512 tok vi av mot Sørøyåsen. Bomvei, 50 kr som betales med kort. Parkerte på Sørøyåsen parkering og fulgte skispor ned mot Minildalsmyran. Var bart noen steder og tendens til råtten snø, så hundene sank godt ned tidvis. Minilla var åpen med unntak av ett kort stykke der det fremdeles var snødekt is vi kunne krysse over. Gikk så over myrene og kom til elva Skrika som også var åpen. Vi gikk litt oppover for å se om det kunne være noen snøbroer, men måtte bite i det sure eple og vade over. Den er heldigvis ikke veldig dyp eller bred, men kan ikke skryte av vanntemperaturen. Det var ferske skispor som vi fulgte oppover, noen steder var det barmark så vi måtte bære skiene. For det meste veldig fint vær med sol fra nesten blå himmel, men tåka kom og gikk litt fra Skrikhøa og til vi kom til toppen. Gikk opp nordryggen og så sørover mot toppen. Fikk tidvis utsikt fra toppen mot fantastiske Trollheimen, tidvis lavt skydekke som la seg over toppen, men vindstille og varmt. Vi møtte tilsammen fem personer på turen som også gikk i 17. mai tog til Svarthetta:) Samme vei tilbake. Måtte ta det rolig i nedoverbakkene på hjemveien, tidvis gjennomslagsføre for hundene så måtte gå rolig, men vi kom oss ned til Minila etterhvert, og nå var isen der i ferd med å gå i oppløsning, men den holdt heldigvis akkurat for Minila er en mye større og dypere elv en Skrika så hadde ikke vært grei å vade over. Teis, Storm og Rune var med.