Granberget - Sør-Odal, 218/404 (10.10.2016)

Characteristic Trip by foot
Ascents Granberget (528m) 10.10.2016
Visits of other PBEs Odals verk parkering (203m) 10.10.2016

Etter ett mislykka forsøk på Kaktjernsberget i Grue og en liten harryhandel i Sverige satte Thomas meg av på Slomarka gjestegård på søndag ettermiddag der jeg skulle overnatte. Han måtte tilbake til Oslo, men jeg hadde tatt meg en fridag på mandagen og ville bruke den til å ta Sør-Odals topp, Granberget. Siden jeg ikke hadde bil, så hadde jeg avtalt med sjefen på Slomarka gjestegård at han skulle kjøre meg til Odals verk mandag morgen og komme å hente meg der igjen etter jeg var ferdig med turen og kjøre meg til Gardermoen, bra service:) Fra E16 kjørte vi av mot Odals verk. Rett før Odals verk er det skiltet mot Odal vannverk til venstre, kjørte inn her og her ligger Odals verk parkering etter ca 100 meter. Jeg hadde ikke sykkel så det var bare å ta beina fatt. Fra parkeringsplassen fulgte jeg grusveien videre innover forbi vannverket, og fulgte skilt mot Sunbyseterveien i stikryssene. Siden jeg hadde god tid så ville jeg prøve å få til en litt lengre rundtur. Etter å ha passert Sundbysetra tok jeg av til venstre på Granbergveien i neste kryss. Fulgte denne veien til skilt til høyre mot Abiglet der det gikk en lettere overgrodd traktorvei inn til hytta, Granbergvillaen, som ligger rett ved toppen. Gikk en sti opp til hytta der jeg kom inn på grusvei igjen som jeg fulgte et kort stykke før gpsen sa at nå var det bare å gå inn i skogen hvis jeg ville nærmere målet. Fant stedet som gps-koordinatene førte frem til, ett tre med Granberget skilt samt ett slags "byggverk", men så ikke noe til trigpunktet og kjentmannsposten som flere andre hadde skrevet om selv om jeg gikk flere runder å kikka rundt punktet. Det var heldigvis dekning på mobilen så jeg fikk opp peakbook for å sjekke og der sto det at toppunktet hadde blitt flytta, men det sto ikke koordinatene til det som tidligere var regnet som toppen. Da fikk jeg den lysende ideen å kikke på kartet på gpsen og gikk til det som var markert som høyeste punkt på kartet der og da fant jeg trigpunktet og kjentmannsposten. For de som vil sikre seg og gå på begge punktene så er gps koordinatene til tidligere høyeste punkt: 32 V 658774 6688440. Jeg brukte ca 2 timer til toppen. Det var ikke noe utsikt annet enn trær på noen av toppene. Jeg tok en annen vei tilbake, og tok til høyre på grusveien da jeg kom ut av skogen og fulgte denne og tok til høyre i krysset etter hvert og kom da inn på grusveien jeg hadde tatt av fra da jeg fulgte mot Granbergveien. Den veien jeg kom ned fra toppen på var skiltet Granbergvillaen. Fulgte veien tilbake til Odals verk og tok en liten runde der før jeg ringte etter skyss og kom meg til Gardermoen. Totalt 4 timer og 17 min på tur inkluder endel surring på toppen for å finne ny og gammel topp.