Unzen tåketur (19.03.2019)

Start date 19.03.2019 04:39
(UTC+01:00)
End date 19.03.2019 07:16

Turen gikk videre til Unzen, hvor det var mye onsen, japanske varmbad. Først besøkte vi badebyen Unzen, med masse varme kilder. Derefter gikk turen opp på enveiskjørt vei opp til Nita pass, hvor en taubane tok oss opp noen høydemeter.

Like over toppen av taubanen var det et utsiktspunkt der vi kunne se tåke.

Turen fortsatte i skogen opp til en hvileplass, der det sto et stort rødt skilt og var noen tau over den gjengrodde stien som gikk opp til Myokendake. Skiltet var bare på japansk og fullstendig uforståelig for meg. Nurket oversatte skiltet til norsk for meg, men jeg hørte ikke etter. I Mummiverdenen er et en figur som heter Snusmumrikken, en figur jeg har identifisert meg med. Han liker ikke parkvakter og skilt. Vel, jeg ruslet opp det lille stykket til toppen, for å se på mere tåke.

Etter litt nedoverbakke tok jeg en avstikker opp til Kuminidake, for å se på enda mere tåke. Noe kjettinger opp her, men ikke særlig utsatt.

Deretter var det mye nedoverbakke til en dal og bratt opp til Fugendake, fjellets høyeste punkt frem til 1990. Her var det mere tåke å se på. Den nye toppen, Heisei Shinzan(1483 m) har vulkansk aktivitet og er dessverre ikke tilgjengelig. Det skal visstnok være et fint utsyn mot Heisei Shinzan fra Fugendake, når det ikke er tåke vel og merke.

Fra toppen gikk vi en annen rute tilbake og kom direkte ned til parkeringsplassen. Etter denne dagen ble familieturen døpt om til "Pappa bootcamp"

Vel nede ved bilen og et stykke kjøring senere kom vi til fergen som tok oss østover. Herfra var det fin utsikt til toppen som nå var fri for tåke

Fullstendig uforståelig skilt og tau
Tåke på første topp
Tåke på andre topp
Tåke på tredje topp
Kart over området
Farlig lav gren, godt skiltet
Fjellmassivet sett fra fergen
Forklarende bilde på fergen
En av de andre fergene over sundet