Fuerteventura dag 4, fire fine flate topper idag (21.01.2018)

Start point Corralejo (124m)
Endpoint Corralejo (345m)
Ascents Montana Bermeja (319m) 21.01.2018 10:00
Ovejas (260m) 21.01.2018 11:00
Salinas (333m) 21.01.2018 12:00
Montana de Tao (429m) 21.01.2018 13:00

Topp 1: Montana Bermeja

Gikk opp fra veikrysset nordøst for toppen. Greit å gå her, ikke så bratt at man spinner i løsgrusen, noe som er litt slitsomt på mange av disse vulkantoppene her.

Dagens første turmål i sikte fra veien
Utsikt fra toppen

Topp 2 : Ovejas

Jeg startet fra en sving på veien sydøst for toppen. Etter å ha krysset en flat slette, fant jeg et spor som gikk opp en rygg. Fulgte så ryggen via noen forholdsvis flate humper i en runde mot nord. Et godt stykke å gå, men svært lettgått.

Jeg kunne ikke se toppen fra veien, men fikk øye på den over den første bakkekammen
Trig. punktet på toppen
Tindaya som jeg var på dagen før. Litt mer barskt fjell det der

Topp 3: Salinas

Jeg fortsatte veien vestover noen svinger. En liten Canyon var mellom meg og fjellet. Jeg fulgte så en grusvei i langs canuonen noen hundre meter oppetter. Siktet meg så inn mot toppen, etter å ha forsert en bratt skrent ned fra veien. Lettgått og greit opp her også til trig. punktet på toppen

Utsikt mot toppen, selve topp-punktet ligger litt bakom og er ikke synlig.
Trig.punkt her også. Fin utsikt mot vestkysten av Fuerteventura

Topp 4: Montana de Tao

Jeg fant en slags sti mot toppen fra fylkesvei 30 på sydsiden av fjellet. Lett å gå, men bratte skrenter på siden av ryggen. Jeg kom først opp på øst-toppen og krysset så ned over en liten sadel til vest-toppen

Toppen sett fra fylkesvei 30. Lettgått rute opp ryggen midt i bildet
Den laveste humpen (3 meter lavere i følge kartet) sett fra topp-punktet.

Godt med en dag med forholdsvis slake bestigninger. Godt å strekke litt ut, ikke høye kneløft hele tiden. Nok for i dag, så ble det bading !