Salmonknuten og Tormodknuten (28.11.2020)

Ascents Salmonknuten (746m) 28.11.2020
Tormodknuten (812m) 28.11.2020

Flott rundtur fra Øvre Espedal!

Fra Øvre Espedal følges veien opp mot Vinddalen. Parkering ved lite grustak omtrent rett under Tormodknuten. Her er skiltet til Mikkelstølen (privat hytte). Stien går bratt opp på skrått av fjellsiden til en kommer til platået og Mikkelstølen.

Fra Mikkelstølen følges delvis merket sti videre inn Tydlebakkdalen. Ved stiskille holder en til venstre for den lille høyden en etter hvert kommer til. Her er en steingard vi krysser igjennom før vi kommer til Tyllebakkvatnet. Vi holder til høyre for myra på nordsiden, og dreier deretter vest og sør. Sporadisk sti, ikke alltid lett å se, men terrenget er fint. Salmonknuten er ikke god å se "bakfra", men fantastisk utsikt frempå tuppen (sør for toppen).

Fra Salmonknuten går vi nordøst mot Tormodknuten. Obs - det er bratt opp på denne siden! På toppen er det en solid varde og utsikten er formidabel!

Fra Tormodknuten går vi ned mot Mikkelstølen og følger stien ned.

Tur/retur ca. 9.6 km og 4 - 4.5 timer (avhengig av tempo og inkludert pauser)