Kongetur! (26.05.2016)

Visits of other PBEs Ny-Sulitjelma fjellstue (590m) 26.05.2016
Sorjushytta (830m) 26.05.2016

Tors-lør 26-28.05.2016
Endelig ble det Sulitjelma og knallvær. Skulle egentlig ha med en kompis, men han måtte melde forfall, så da ble det solo-tur. Nå skulle kongen til pers!

Kjørte opp til Ny-Sulitjelma og tok natta der torsdag kveld. Her var det ingen, men både varme og varmtvatn, luksus!

Fredag 27.mai tok jeg skia fatt etter sommerruta til Sorjushytta. Sugende føre, men kom til hytta og tok en lunsj der. Gikk så over et litt vått Sorjosjavri og videre opp til Ålmåijokka. Varden var inntullet i snø, og jeg var litt dehydrert i varmen ... Heldigvis kun nedover tilbake til hytta.
Utpå kvelden dukket det opp en fra BOT som tok en vårskitur. Han delte både mat og drikke, mens jeg sleit litt med REAL'n. Takk til Truls!

Lørdag 28.mai var Kongen målet. Truls skulle nyte dagen og returnere samme veg. Jeg tok skia på sekken og gikk rett opp på fjellet, østover fra Sorjushytta. Ville prøve en ny rute, men var litt spent på oppstigninga mot selve Kongen nordfra, uten stegjern. Fin rute østover, men mye slush-ras fra fjellsidene. Og veldig bratt opp mot Kongen, snøen var litt glassert og hard i nordhellinga, så jeg måtte litt sidelengs mellom bart fjell for å få feste. Omsider opp på brekanten og videre opp til Kongen på ski. Her kom det en masse folk etter standardruta, bl.a. Einar Schilliås fra SOT. Han hadde ikke tallet på antall turer opp hit, men er nok sikkert den som har vært her flest ganger!

Retur ned brefallet, med veldig vår snø, og så var det bare å skli på skia nesten helt ned til Ny-Sulitjelma.

Har bare et ord, Kongetur!!