Kvam: Fotasperrnuten, alternativ rute (28.07.2022)

Start point Byrkjesete (500m)
Endpoint Samme (500m)
Ascents Fotasperrnuten (1,194m) 28.07.2022 09:10

Vanligste rute til Fotasperrnuten går fra Nedre Steinskvanndalen. Derfra går det merket sti til topps. Denne turen er et noe luftig alternativ fra Byrkjesete. Grusveien opp hit er stengt med bom. Det er ca 1,5 km mellom bommen og Byrkjesete.

Vest av Bårfjell på ca 740 moh. Vardet sti går opp ryggen midt i bildet og fortsetter innover på en hylle.

850 moh. Her er hyllen slutt og det må klyves litt for å komme opp på neste nivå. Fotasperrnuten i bakgrunnen.

890 moh. Den vardete stien går nesten opp på ryggen til høyre. Målet i bakgrunnen.

På vei inn i Fotasperrdalen. Jeg forlot den vardete stien på ca 940 moh. Stien innover her er ikke merket, men tydelig. Endel luftige partien innover her.

Nesten nede i dalen. Skal nå krysse dalen og gå mot hovedstien til Fotasperrnuten. Stien ut av dalen er litt utydelig i starten, men blir fort bedre.

Her har jeg funnet hovedstien til topps. Den er vardet og merket med rødt. Litt knotete terreng men stien leder deg trygt til toppen.

1080 moh. Utsikt nedover Steinskvanndalen og litt av min rute så langt.

Fotasperrnuten. Ser mot Fuglafjellet

Fotsperrtjørna. Ingen sti ned hertil. Det er viktig å ikke dreie mot høyre for tidlig !

1040 m. Utsikt over Myklavatnet. Det gjelder å finne varden på bildet før en går videre. Jeg holdt litt for langt til venstre men lokaliserte vaden greit nok. Fra varden går det en sti ut på et svaberg. Herfra er det bare en mulig løsning videre. Noe luftig!

920 moh. Nede på vardet sti mot sørenden av Myklavatnet. Vardingen går helt fra Gråurskardet i enden av Steinskvanndalen. Jeg mistet vardingen siste strekket ned til Myklavatnet, med det går greit å komme seg ned uten sti. Videre holder en noe til venstre til en kommer inn på god sti ned til Byrkjesete.