Eidfjord: Måbødalen (22.07.2022)

Start point Måbø (252m)
Endpoint Samme (252m)

Plan A: Opp Kyrkjeskori til Tinden på 1114 moh.
Ifølge Grind.no gikk det en sti fra Måbø og oppover mot toppen.
Mer om dette her:https://www.grind.no/hardanger/eidfjord/mabodalen-veganlegg
Plan B: Tur inn til Vøringsfossen.

Fra parkeringen fra Måbø. Opp her et sted gikk Kyrkjeskori. Det ser håpløst bratt ut, her gjelder det å finne stien. Startet et grundig søk langs gamleveien i håp om å finne en vei opp.

Det ble alternativ B. Fant ikke noe som lignet stistart mot Tinden. Her forlater jeg gamleveien og starter på turiststien fra 1872. Gamleveien er stengt pga rasfare, se steiner i veien lenger oppe. Bildet er tatt ca 40 m forbi skilt om sperring.

Parti fra turiststien som her er i god stand. Enkelte nedraste steiner må riktignok omgås.

Her er et parti hvor stien er helt begravd i gammelt steinras. Tipper dette skyldes byggingen av gamleveien for noe over hundre år siden. Det er satt opp varder som ledet meg greit gjennom uren og inn på stien igjen.

Her kommer T-merket sti ned fra gamleveien. Nå ble det folksomt innover.

Hengebro over elven. Denne var stengt av sikkerhetshensyn. Fant senere ut at den har vært stengt i ca et år. Får håpe den blir fikset snart.

Omtrent så langt kommer en inn på sørsiden av elven.

Mer foss. Ble ikke samme opplevelsen uten bro, nei.

Fulgte T-merkingen tilbake og opp på gamleveien hvor dette bildet er tatt.

Har nå forlatt gamleveien og bakser meg oppover i terrenget. Ifg Grind har det vært en sti her, så ikke spor av den.

Kommet igjennom et parti med kratt og skog og det åpner seg noe opp.

Dette er stien jeg skal følge ned til bilen. Ganske så tydelig sti.

Utsikt nedover Måbøberget. Det ser bratt ut, men stien er god og tydelig. Måbø skimtes langt der nede.

Fra stien. Her det oppmurte partier og trappetrinn. Stien slynger seg nedover i utallige svinger. Sporadisk merket, men lett å følge.