Kvam: Toppen (28.05.2022)

Start point Ålvik Skule (73m)
Endpoint Toppen av Damvegen (581m)
Visits of other PBEs Toppvakthytta (880m) 28.05.2022 12:08

Deler av denne turen gikk jeg i fjor: Kvam: Toppen.
Planen i år var å gå til toppen og deretter finne T-merket sti ned til Damvegen og følge den ned til Ålvik.

Stistart ovenfor skolen.

Her forlater jeg T-stien. Så langt har det ikke vært et skritt i nedoverbakke!
Nå går turen inn i Roaldsdalen på god sti, men sparsomt merket.

Her tok jeg av til venstre mot Toppen. Stien er ganske utydelig i starten, men merkingen er god.

700 moh. Her går stien langs en fjellskrent. Denne dagen lå det endel snø her, noe som gjorde at jeg måtte gå noe utenom stien.

Mer fra 700 moh. Stien går på en liten hylle med innlagt vann.

Toppen. Mulig at utsikten hadde vært bedre uten denne masten.
Det var mye mer snø her oppe en jeg hadde forventet. Slet litt med å holde meg på stien da mye av merkingen lå under snøen. Tror jeg klarte å følge stien sånn omtrentlig. Var et par bratte snøfonner som måtte forseres. Kunne absolutt ventet noen uker med denne turen, ja.
Litt ovenfor Toppen traff jeg på en innfødt ålviking som skulle ned til Damvegen. Hun var veldig lokalkjent og jeg inviterte meg med på hennes tur. Hun unngikk de bratteste snøfonnene og fikk meg trygt og sikkert ned til toppen av Damvegen. Deretter kjørte hun meg ned Damvegen og helt til skolen hvor bilen min var parkert.