Eidfjord: Jørundsskarnuten (05.08.2021)

Start point Hjølmoberget (840m)
Endpoint Samme (840m)
Ascents Jørundsskarnuten (1,482m) 05.08.2021 11:50

Parkering: Parkeringsplass ved enden av veien. Den var full da jeg ankom litt før Kl 8. Fant parkering 100 m lenger nede.

På vei opp på Såtafjellet. Utsikt nedover mot parkeringen.

På Såtafjellet. Hårteigen sees i det fjerne. God T-merket sti her.

Ned fra Såtafjellet. Utsyn ned mot Fljotdal. Tar av fra T-stien her og fortsetter på sti oppover dalen,

Toppen i sikte rett forut. Stien er merket med varder og rosa maling her og der. Se steinen til venstre, dette er muligens en varde, kun en etasje høy. Etterhvert forsvant vardene og den rosa merkingen. På 1225 m er stien veldig utydelig og jeg mistet den både på vei opp og ned. På vei opp fant jeg uheldigvis en annen sti som jeg fulgte et stykke, før den forsvant helt. Nedover fulgte jeg stien hele veien, bortsett fra på 1225 m.

framferd

Klar for oppstigning. Kom greit opp på ryggen midt i bildet. Ingen klyving eller klatring, ingen sti heller.

På toppen. Utsikt nedover dalen jeg kom opp. Berakupen til høyre med mast på toppen.

Stadig på toppen. Ser mot Hardangerjøkulen. Det var ingen varde på toppunktet, muligens fordi det var vanskelig å finne da toppen var ganske så flat. Laget en liten varde på en plass jeg mente var høyest.