Modalen: Blånipa (01.08.2021)

Start point Nygård Kraftverk (536m)
Endpoint Samme (536m)
Ascents Blånipa (1,071m) 01.08.2021 11:08

Parkering: Plass til mange biler på tippen utenfor kraftverket.

Infotavle ved stistart. Planen var å følge rute 6 og 7 til topps og rute 8 ned igjen.
Rute 9 er nok den raskeste, men da blir det ingen rundtur.

God og tydelig sti fra start.Stien er merket med blå maling. Utsyn ned mot parkeringen.

På Krosstølen. Stien er ikke merket her, men var grei å følge.

Øst for Daurmålshaugen. Ser opp mot Reinshjellane som er avsatsen som stiger mot høyre.

På 940 m. Toppen i sikte. Litt senere forlater jeg de blå merkene og følger en annen varderekke til topps.

Toppen.

Utsikt ned mot Nygård. Begynte nå nedturen på rute 8. Fant ingen merking på toppen og begynte å gå sydover. Fant snart sti som var merket med blått. Her var det bratt men merkene ledet meg greit nedover, en stund. På 990 m fant jeg ikke flere blå merker og måtte finne veien nedover på egenhånd. Det ble bratt og vrient til jeg fant igjen merkene på 780 m.

Vel nede på stien igjen. Utsikt nedover mot Liland. Kom i snakk med en hytteeier som kunne fortellle at jeg var ikke den første som mistet stien på rute 8. Det var helt vanlig å gå til høyre for tidlig slik jeg gjorde.
Tips: Det er bedre å gå denne turen den andre veien