Kvam: Toppen (22.05.2021)

Start point Ålvik Skole (73m)
Endpoint Ålvik Skole (73m)
Visits of other PBEs Toppvakthytta (880m) 22.05.2021

Parkering på Ålvik skole. Tillatt utenom skoletiden.

På stien. Det er 3 slike partier med tau. Stien er merket med røde T-er.

Stiskille på 341 m. T-merkingen fortsetter oppover mens stien til venstre er merket med rødt.

Utsyn oppover Roaldsdalen. Her er jeg på merket sti skiltet til Toppen.

På ca 500 m. Her virket det vrient å komme videre men merkingen leder en greit oppover og så til venstre på en hylle.

Oscarsborg. Stien begynner å bli mindre tydelig, men merkingen er lett å følge.

Rett før toppen delte merkingen seg. Grunnet endel snø så jeg ikke merkingen mot Toppen.
Bildet er tatt litt ovenfor slutten av toppen av trallebanen som nå er revet. Bilen står på plass ved skolen.

Etter litt leting fant jeg Toppen. Her har det stått en bygning, trolig en vokterbolig. Et infoskilt hadde vært greit her. Var mange spor etter tidligere kraftutbygging rundt omkring.
Fant riktige T-er nedover.
NB! Etter en liten regnbyge på Toppen ble fjellet vått og det ble vanskelig å se de glatte partiene i stien. Farten ble kraftig redusert. Heldigvis tørket fjellet raskt opp. Dette er en tur som passer best når det er tørt.