Masfjorden: Skarpefjellet (15.10.2020)

Start point Storemyr (60m)
Endpoint Samme (60m)
Ascents Skarpefjellet (744m) 15.10.2020

Parkering: Det finnes en mulig parkering langs veien inn til Storemyr. Den er på venstre side ved et gammelt grustak. Ønsker du å parkere nærmere blir det veldig innpå privat område og du bør spørre om lov. Det er en mulig parkering rett over broen på Kjetland, men den var opptatt av høyballer denne dagen.

Her er jeg utenfor siste huset på Storemyr. Ser oppover Kvernhuselva der jeg skal opp på høyre side. Stien starter rett bak løen på bildet. Dette er ikke noen tydelig sti og jeg slet med å følge den oppover. Jeg mistet den ikke mange ganger (kun en), men brukte mye tid på å lete etter spor av sti. Midtveis oppe i fjellsiden oppdaget jeg noe........

Jeg oppdaget da at stien var merket!
Noen hadde vært med øks og blinket trær langs stien, slik som på bildet. Dette må ha skjedd for noen år siden for merkene lyste ikke akkurat mot en. Navigeringen ble heretter mye lettere. Stien ble også tydeligere etterhvert med trappetrinn og heller.

På ca 460 moh. Nesten oppe. Til høyre i bildet et lite klyveparti. Her var det utlagt tau og en liten aluminiumsstige fikk meg lett opp den biten.
Vel oppe til Haugsdalsvatnet ble det ganske lettgått mot syd til Skarpefjellet.

På toppen. Utsikt nordover mot Blåfjellet. Planen var nå å bestige denne toppen også, men innså nå at dette ville ta for lang tid. Den toppen får vente til en annen gang. For å få til en liten rundtur, bestemte jeg meg for å gå rundt Haugsdalsvatnet på returen. Kom meg greit ned av toppen mot vest, og fant her en sti ned til vatnet. Så langt alt greit. Tenkte det måtte være en sti på vest- og nordsiden av Haugsdalsvatnet, men fant ingen. Kunne gå i vannkanten et stykke, men måtte så oppover for å komme rundt svaberg som gikk rett ned i vatnet. Det ble mye opp og ned før jeg nådde elveosen og kunne ta fatt på stien nedover.

Fra stien nedover. Stadig rim på marken på Storemyr. Det har ikke vært sol der nede i dag. En ganske undersolt plass altså. Solen må være vekke der i trolig fem måneder i året.