Kvam: Søndre Goddalseggen (10.07.2020)

Start point Byrkjeseter (496m)
Endpoint Samme (496m)
Ascents Søndre Goddalseggen (1,093m) 10.07.2020 11:49

Grei rundtur om våren. Lite snø på vei opp, masse snø på vei ned. Grunnet enorme snømengder ble det sommertur i år.

Byrkjeseter, en god km grusvei fra hovedveien. Veien er stengt med bom. Bak det røde selet går det god sti opp til Nipen med TV-mast. Zoom inn så ser du masten.

Ved Skarbekken. Rett før stien krysser bekken, går det en vardet sti opp til høyre. Stien er ikke like tydelig hele veien, men vardene viser vei.

På ca 800 m. Utsikt innover Steinskvanndalen. Iendefjell til venstre og Fotasperrnuten til høyre.
Stien går bratt opp til høyre her. Litt klyving må til.

På 900 m, rett vest av Botnanuten. Her ser en ryggen som skal følges til topps.

Toppen i sikte på ca 1040 m. Har nesten ikke trakket i snø hittil. Vardene tok slutt på ca 1000 m, enkelte tråkk videre.

Toppen. Utsikt mot Myklavatnet og Torefjell. Ruten videre avhenger av snøforholdene. I år var det ennå mye snø som jeg gikk på nedover.

Enden av Myklavatnet. Sporet mitt går langs vannkanten et lite stykke. Dette er ikke lurt dersom snøen er hard. Idag gikk det fint.

Nedover Bjørnegjelet. Her er det god sti ned til Byrkjeseter.