Kvinnherad: Bukkaknotten (04.07.2020)

Start point Øvrehus (10m)
Endpoint Øvrehus (10m)
Ascents Bukkaknotten (1,045m) 04.07.2020

Bukkaknotten her jeg vært på før, nesten. Her er den turen: Kvinnherad: Ripelsåta
På den turen var jeg ikke klar over at PF var større enn 100 m.
Denne gangen skulle jeg opp på toppen, ikke bare rundt den.

Ved stistart. Hadde jeg ikke visst at det gikk en merket sti opp her, ville jeg aldri funnet på å starte her. Kom i snakk med to innfødte på en gård her nede, og de mente at jeg kanskje ikke ville komme meg opp pga en bratt fonn som sperret stien. Tok med stegjern og isøks og var forberedt på det verste.
PG-appen ville ikke starte i dag, så har ikke GPS spor etter turen.
Ikke at det spiller noen rolle, det er bare en måte å komme seg opp her, og det er å følge stien og merkingen nøye, veldig nøye.
Det viste seg ikke å være like lett. Merkingen begynner et stykke oppe i skogen, litt før slutten av en skogsvei. Stien var veldig overgrodd og vanskelig å følge. Merkingen var tidvis forvirrende med gamle røde merker og nye orange som ikke alltid var helt enige.

Her er jeg kommet gjennom den tjukkeste skogen. Kun spredt bjørk videre. Det gikk ikke så verst oppover, men nedover herfra sleit jeg. Merkene var ikke så synlige på vei ned, og det var flere stier å velge mellom. Rotet meg bort tre ganger! Måtte tilbake til merkingen og forsøke på nytt. GPS var ikke til mye hjelp her, den falt ut på deler av stien.
Herfra og opp var det greit å følge stien og merkingen.

Utsikt utover Maurangerfjorden.

Snøfonnen som kunne sperre stien, sett ovenfra. Stien går på høyre side av fonnen. Ikke noe problem på denne turen, men tidligere på året ville fonnen vært større i retning kamera og lagt seg nedover skråningen. Det er langt ned til høyre her. Denne turen må altså ikke tas for tidlig på året. Kanskje stien nede i skogen er tydeligere på høsten også.

Toppen. Utsikt mot Ripelsåta. Det er to toppunkt her oppe. Jeg målte det nordligste til å være høyest med 2 m.

Toppen. Utsikt mot Folgefonna.

Ripelstigen

Written by elbow 06.07.2020 23:41

Artig med et "gjensyn" med Ripelstigen. Synd at det er så lite folk som går her, for det kunne vært en skikkelig flott tur hvis stien hadde vært litt mer brukt.