Kvinnherad: Kråkenibba (26.07.2019)

Start point Ænes kyrkje (49m)
Endpoint Samme (49m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Kråkenibba (1,348m) 26.07.2019 13:30

Parkering: Plass til 4 biler ved kirken. 50 m før kirken er det merket parkering for en 8-9 biler.
Stier: T-merket sti til Gygrastolen, Sørtoppen.
Været: Utrolig varmt! 20 grader ved start og 27 i mål. Svak bris på toppene, ikke en sky.

På ca 400 m. Ute av skogen og ser mot Gygrastolen.

Ca 900 m. Her dreier stien mot øst over en morenerygg og opp i horisonten.

Utsikt mot Gygrastolen

På ca 1250 m. Her har jeg forlatt stien for å spare noen høydemeter. Det var ikke så veldig lurt da terrenget her var noe kronglete. Ryggen opp mot Lægdekruna i bakgrunnen.

Ryggen opp mot Lægdakruna. Et parti ser ganske bratt ut men lot seg lett forsere på noen fjellhyller.

Lægdekruna. Endeløst blokkhav her oppe. Trodde en stund at dette var toppen, men neida.

Endelig på toppen. Utsikt mot Folgefonna.

Toppen. Ser mot Melderskin.

På vei tilbake. Ser nå Gygrastolen fra sørsiden. Her skal jeg ned 200 høydemeter for så å klatre opp 200 igjen. Det som ser ut som en slett skråning på bildet er en tildels grov ur. Nå begynte varmen virkelig å ta på. Oppover uren gikk det bare saktere og saktere. Vel oppe var det bare å gli nedover.