Kvam: Simlenuten (15.06.2019)

Start point Klyve (63m)
Endpoint Samme (63m)
Ascents Simlenuten (1,050m) 15.06.2019 12:57

Denne toppen ligger noe forkjært til. Problemet er fjorden og Kastdalen som krever en del gåing før en kan begynne på selve fjellet. Etter tips fra GeirL (Geir Lie) visste jeg at Kastdalen lar seg krysse på ca 700 moh. Planen var da å følge østsiden av dalen til jeg fant en trygg vei ned.

Stistart på Klyve. Turen starter på traktorvei, siden sti oppover fjellsiden. Det er plass til en 2-3 biler her.

På ca 400 m. Er kommet over den første stigningen og er på vei mot Rymbedal. Her gikk pulsen ned og farten opp.

Mødalen. God sti så langt. Stien fortsetter opp bakken til venstre for selet.

På ca 900 m. Utsikt mot Simlenuten. Ikke så langt unna i luftlinje, Kastdalen virker veldig bratt, da. Her har jeg mistet stien og finner den ikke igjen. Jeg går videre oppover og nordover for å finne en vei ned i dalen

Kastdalen 710 m. Endelig nede. Jeg balte for å finne en god vei ned. Måtte være helt sikker på at jeg så en løsning som rakk helt ned. Jeg kom ned omlag midt i bildet, med litt klyving. Måtte passere noen våte og glatte partiet på vei med. Kan ikke anbefales.Har nå 1 time igjen til toppen.

Simlenuten. Utsikt mot vest. Tvaitakvitingen lyser hvitt i det fjerne.

Stadig fra toppen. Utsikt utover Hardangerfjorden.

Bildet viser østsiden av Kastdalen. Jeg leter etter en lettere vei tilbake og ser en slags rampe som kan lede meg opp.

I Kastdalen på ca 700 m. Er på vei ned dalen for å finne rampen jeg så fra toppen. Her fant jeg en noenlunde god sti. Stien ledet meg inn på rampen og jeg begynte å tro at stien vill lede meg trygt ut av dalen. Det viste seg å stemme! Stien var ikke like tydelig alle steder. Noen ganger var den bare helt vekke. Jeg fant den alltid igjen og jeg fulgte stien opp til ca 900 moh til der jeg mistet stien på vei oppover. Dette er trolig den beste ruten ned og opp av dalen.

På vei ned mot Mødalen. Klyvenuten passeres uten bestigning. Turen ble lang nok som den ble.

Litt krøll med GPS i starten av turen og på vei opp Kastdalen.