Kvam: Hyvingen (16.06.2018)

Ascents Hyvingen (1,085m) 16.06.2018 12:17
Visits of other PBEs Parkering Dammen (590m) 16.06.2018 08:37

Stier: Rødmerket sti opp til dammen ved Vetlavannet. Rødmerket sti fra hyttene ved Storavatnet og ned til stien til dammen. To stideler, ta de stiene som er merket med «D».
Ellers var det noen stier og varderekker opp mot Hyvingen.
PF: Besøkte sadelpunktene for å måle PF. Målte PF på den ene til 106 m på toppen av en snøfonn. Et annet mulig sadelpunkt litt lenger nord ble også målt. PF her var 108 m.
Dette virker noe merkelig da toppen er 1085 m og vannet i NV er på 980 m. PF må etter dette være mindre enn 105 m. En forklaring kan være at høyden på toppen er større enn 1085 m. Jeg lar PF på 105 stå i PB.

Fra parkeringen. God plass her. Avgift kr 50. Penger eller Vipps.

Dammen og Vetlavatnet. Planen var nå å følge bredden av Storavatnet, her var det sikkert en sti.

Langs Storavatnet. Her var det ingen sti nei. Her ble det mye opp og ned og forsering av bratte snøfonner. Denne ruten anbefales ikke. Toppene midt i bildet er Hyvingen til venstre og Karaldenuten til høyre.

Hyvingen. Karaldenuten i bakgrunnen. Det var to mulige toppunkt her. Det på steinen med varde og et lenger mot nord på fast fjell. Klarte ikke å måle forskjell på dem med GPS.

Fra toppen. Utsikt mot Storavatnet.

På ca 900 m. Utsikt utover Hardangerfjorden. Til høyre skimtes en monstermast.

Stadig på 900 m. Ser nå veien jeg kom opp. Vikedalsnebbet er ytterst på platået midt i bildet.

Vikedalsnebbet. Miniutgave av Prekestolen. Ålvik langt der nede.