Etne: Svartenut (21.10.2017)

Start point Rullestad (100m)
Endpoint Samme (100m)
Ascents Svartenut (1,152m) 21.10.2017 12:32

Stier: På kartet er det tegnet inn en sti på høyre side (sett nedenfra) av Smielva. Denne finnes ikke i terrenget. Turen begynte bratt og kronglete og verre ble det.
På andre siden av elven går det en sti som er merket med røde rørbiter og lenger opp vardet. Vandringen leder trolig opp til Fjæretoppen.

På ca 800 m. Utsikt utover Åkrafjorden. Opp til dette punktet slet jeg virkelig. Rikelig med bratte heng som måtte omgås eller klyves. Dette er nok den korteste veien til topps men ikke den beste.

Toppen i sikte !

Svartenut. Folgefonna i bakgrunnen.
Å gå ned samme veien som jeg gikk opp var ikke et tema. Det måtte finnes en bedre vei.

På vei nedover. Dette var et bra valg. Ingen klyving og det var satt opp noen varder her og der. Dette er nok hovedveien til topps. Noe lenger nede, på ca 750 m, fant jeg en sti som jeg fulgte helt ned til asfalten.

Nesten nede. Her er det skikkelig bratt, men stien ledet meg greit ned.