Kvam: Botnanuten (20.08.2017)

Start point Byrkjeseter (509m)
Endpoint Samme (509m)
Ascents Botnanuten (1,024m) 20.08.2017 12:03

Stier: God sti til Myklavatnet. Jeg fulgte denne til 750 m.
God sti til masten på Nipen. Jeg kom inn på denne på vei ned.

760 m. Har forlatt stien til Myklavatnet. Ingen sti her men jeg sikter meg inn på de 3 oppreiste steinene i horisonten til venstre for senter. Derfra går det sti opp ryggen til høyre.

870 m. Ingen sti lenger. Rett fram starter en vardet sti opp til neste platå. Stien er noe luftig.

Framste Botnanuten med den store varden. Utsikt mot vest over Kvamsskogen mot Gullfjellet i det fjerne.

Midtre Botnanuten. Bak varden er toppen av selve Botnanuten. Det lyse fjellet til venstre i bakgrunnen er Fotasperrnuten.

Botnanuten. Utsikt mot nord. Ned mot nord herfra går det ingen sti, kun enkelte tråkk. Det er noen bratte partier her, en får prøve seg fram til en finner en rute som en er komfortabel med.
På ca 890 m kom jeg inn på en sti som jeg fulgte helt ned til Byrkjeseter. Stien er delvis vardet.
GPS-sporet nordvest for Botnanuten har en merkelig knekk på seg. Stien går litt høyere i terrenget.