Odda: Ruklenuten (29.07.2017)

Start point Parkering Tokheim (26m)
Endpoint Samme (26m)
Ascents Ruklenuten (1,381m) 29.07.2017 12:21
Eidesnuten (930m) 29.07.2017 14:00

Stier:
1. Merket sti fra start og opp til Holmaskjær. Eller opp til snøkanten i alle fall. Stien går i sikksakk oppover lien noe som gjør stigningen jevn og moderat.
2. Merket sti fra Eidesnuten ned til Odda. Denne stien er tildels bratt og det var utlagt tau på det bratteste. Stien deler seg et stykke nede i lien. Begge stiene er T-merket. Jeg tok den venstre, den til høyre går ned til Eidesåsen.

Fra parkeringen. Oppsikt i retning Ruklenuten.

Fra stien oppover lien.

Fra kvilebuen i Tokheimsskaret. Utsikt ned mot Oddda.

På vei mellom Tokheimsskaret og Ruklenuten. Her var det ingen sti, kun enkelte dyretråkk.
Egentlig mer spor etter dyr som hadde gått der før. Bratt men kun lett klyving enkelte plasser. Utsikt over Tokheimsskaret der stien til Holmaskjær slynger seg oppover.

Ruklenuten. Utsikt mot Blåvatnet og Folgefonna. Jeg kunne se hytten på Holmaskjær, men det kunne ikke kameraet.

Ruklenuten. Utsikt mot Buerbreene.

På vei ned i retning Odda. Fant noen varder her og der, men savnet en sammenhengende varderekke som kunne lede meg trygt ned. Det begynte å bli bratt.

Eidesnuten. Nå var det begynt å regne. Akk ja. Jeg kom ned fjellsiden midt i bildet. Gikk greit helt til aller siste biten. Der var det vått, bratt og kratt. Kjempet meg gjennom og kom inn på T-stien til Eidesnuten.