Etne: Nordreskårnuten (30.06.2017)

Endpoint Samme (85m)
Ascents Noreskårnuten (1,273m) 30.06.2017 14:55
Visits of other PBEs Hellaug (275m) 30.06.2017 10:29

Denne toppen prøvde jeg meg på i 2016, det gikk slik: Etne: Rundt Hellaugvatnet.
Denne dagen var været perfekt, nå skulle jeg til topps.
Fikk problemer på samme sted som sist. På ca 900 m er det en bratt vegg som må forseres. I år var fjellet tørt og lettere å forsere. Måtte gå langs en skrånende og smal hylle i berget til jeg kom over og kunne fortsette på gress. Denne ruten er utsatt og kan ikke anbefales.
På vei ned fulgte jeg toppen av veggen litt lenger mot nord. Derfra gikk jeg ned en graskledd renne. Bratt her også, men ikke så utsatt. Et klart bedre alternativ enn ruten opp.

Hellhaugvatnet. Nordre Holsanuten til venstre og Søndre til høyre. Stien fra Hellaugvatnet opp på neste platå er god og merket, men følger ikke stien på kartet.

Sadelen mellom Holsanutene. Litt klyving måtte til for å komme opp på Søndre Holsanuten.

Sandvatna.

Toppen. Skiltet antyder at dette er en topp en vanligvis besøker fra Saudasiden. Turboken fortalte om besøk dagen før. Sporene i snøen gikk i retning NØ mot Sauda. En syvåring hadde skrevet seg inn i boken tidligere i måneden. Denne toppen må da være lettere å bestige fra Saudasiden.

Utsikt fra toppen mot nordvest. Ulvanosi litt til høyre for senter.

Vel nede fra fjellveggen på 900 m. Hellaugvatnet nærmest og Stordalsvatnet deretter.