Voss: Jordalsnuten (16.06.2017)

Start point Parkering Jordalsnuten (452m)
Endpoint Samme (452m)
Ascents Jordalsnuten (938m) 16.06.2017 11:26
Visits of other PBEs Hyllandsskaret (844m) 16.06.2017 11:02
Parkering Jordalsnuten (450m) 16.06.2017 13:24

Kjørte opp i Jordalen gjennom den nye tunnelen som åpnet i 2016.
Stoppet utenfor øvre tunnelmunning for å sjekke om turen kunne starte der. Fant ingen sti og fant det best å kjøre videre til Parkering Jordalsnuten. Fant sti rett etter broen som brakte meg til topps. Etter mye regn om natten var starten en glatt og våt affære. Det tørket opp etterhvert.

På stien rett over den nye tunnelen. Ser ut til å være mulig å komme ned her. Bestemte meg for å prøve på nedturen.

Hyllandskaret. Opp her var det tydelig og merket sti. Utsikt nedover Nærøydalen.

Hyllandskaret. Utsikt oppover mot toppen. Her var det ingen merking, men fulgte en sti til topps.

Toppen. Bilde tatt syd for trigpunktet på 937 m. Det høyeste toppunktet ses bak varden på høyre side. GPS-måling viste at dette var 2 m høyere. Kartet viser en forskjell på 1,6 m. Rettet toppen i PB.

Litt lenger syd for varden. Utsikt mot Stalheim.

Utforsking av snarvei. Vel tilbake til der det første bilde var tatt drog jeg rett ned mot tunnelen. Ingen sti her, nei. Terrenget var ikke verre enn ellers i område. Det er bare et vanskelig terreng å bevege seg i uten sti. Bildet er tatt fra broen over elven. Jeg kom ned til høyre for tunnelen. Stien går rett over berget som sees til venstre over tunnelen. Tipper det kommer sti på her før eller senere.