Med telt til Knappen/Hedde (10.04.2021)

Ascents Hedde (389m) 10.04.2021
Knappen (381m) 10.04.2021
Gammalfurua i dagens siste varme lys

Endelig skulle teltet finnes fram igjen, ikke at det ligger veldig utilgjengelig til altså, alt ligger sirlig sortert og ferdig til å fiskes fram på rappen sånn i tilfelle...
Omstillinger og "tupp i ræva" på jobben og mye greier i den forbindelse gjorde at det er ekstra befriende å komme seg til skogs med tungsekken, så tenkt så gjort...
Valget falt på Knappen i Korpen Naturreservat som er ganske i nærområdet med god utsikt mot øst og sør.
Parkerte nede ved Snappen og trava innover i godt driv, men skulle fort vise seg at det lå godt med snø innover og drivet ble noe redusert.
Oppe ved Diplingane hørte jeg plutselig tydelige taktfaste knakk i isen og tenkte rådyr, hjort eller elg men så baksa det løs nede ved myrkanten og et velvoksent tiurbeist dro tungt men selvsikkert over myra og inn i skauen på andre sida....hehe...den så jeg ikke komme :-)
Videre oppover liene i overraskende mye snø. Tok en liten pause ved Firfislevannet og ikke overraskende løp det en forferdet firfisle forbi i det jeg satte meg ned....godt navn på dette myrtjernet!
Opp skaret med tungsekken, mye ur og snø men greit opp.
Matpause på toppen før jeg leita etter en bra camp. Fant en flott leir utpå en svahylle med nydelig utsikt mot øst. Ingen tilgang på rennende vann her så å koke snø er eneste alternativ.
Gravde meg ned i den råtne snøen og fylte kaffekjelen, lot det koke litt ekstra og kaffen smakte fortreffelig med utilsiktet tilsatt røsslyng og annet snadder.
Så ble det teltoppsetting og annen tilhørende logistikk før jeg tok kurs for Hedde.
En del storfugl og orrfuglmøkk å finne så fikk et håp om høre spill i løpet av natta...
Rundt Hedde var det som vanlig godt med spor etter hjort og elg, men ingen å skue.
Tok det rolig på vei tilbake og kom over flere flotte gammalskogspartier hvor jeg ble sittende en god stund å bare være til, lytte til den raslende vinden i trærne, slappe av....
Tilbake til leiren var det nå en god del folk som jeg preika litt med før jeg tok en ny runde mot sør. Samme avslappende stil og mange flotte partier på dette strekket også.
Tilbake til camp ble det en snøfrisk bayer og dry-tech middag og en liten youghurt til dessert.
Så litt røsslyngkaffe med påfølgende helstrekk i den samme lyngen.
Sola lå nå ganske lav, bare å fiske fram kamera og rusle seg en ny runde. Sur, sur vind men en hyggelig solnedgang å bevitne bak gamle krokfuruer som har trosset vind og vær i århundrer.
Vel, mørket senket seg og bål ble igangsatt. Ble sittende å glane i bålet leenge før jeg la en stor snøblokk over og takket for meg. Begynte å bli passe kaldt, men det skulle bli mye kaldere i løpet av natta. Hadde en -8 dunpose og den måtte jeg snøre igjen maks for å holde varmen gjennom natta. I og med at jeg hele tiden måtte snurpe inn mer og mer var jeg naturligvis våken ved flere anledninger denne natta, men skuffende nok hørte jeg ingen orrfugl, storfugl eller perleugle....kun lett blafring i teltet....
Våkna ganske seint i gråvær og sur vind...så la meg nedpå igjen ftil frokost var påkrevd.
Kaldt og surt som bare det, med valne fingre ble frokost og deilig varm kaffe inntatt.
Ganske raskt rigga jeg ned leir og pælma på storsekken og begynte nedturen.
Turen ned til Firfislevannet ble faktisk ganske krevende, relativt bratt og når snøen nå var fast var det glatt, i tillegg til isdannelser og ur å ta hensyn til.
Vel nede var det planke tilbake til bilen.
Årets første telttur var over...det kommer fler :-)