Årets mest krevende skogstopptur (13.10.2019)  5

Start point Jordstøyp p-lomme (90m)
Endpoint Samme (90m)
Ascents Bjørnskinnåsen (210m) 13.10.2019
Brånan (210m) 13.10.2019
Storås 220 m i Larvik (220m) 13.10.2019
Visits of other PBEs Jordstøyp p-plass (84m) 13.10.2019

Visste ikke hva jeg gikk til når jeg parkerte på Jordstøyp p-lomme men visste det ville bli ulendt borti her, men at det skulle bli den mest bushete, sumpete og krevende hinderløypa noensinne hadde jeg ikke i tankene.
Fra jeg tok av grusvei og litt sti var vegetasjonen tett som en vegg med noen småluker å trenge seg gjennom. Ekstremt mye nedfall, våt og glatt kvist og kvast, store sumper og så uveisomt det er mulig.
Etterhvert fikk jeg karret meg opp til Storås 220m, kanskje den enkleste biten av skogsturen må vite. Her ble det en pause i sola og tøytørk. Kunne sitte i sola i bar overkropp, reine sommervarmen.
Så begynte nedstigningen til sadelen mellom Storås og Bjørnskinnåsen. Dæven her måtte du trå forsiktig og holde full fokus hele veien. Bratt og kronglete, glatt kvist og kvast, enormt med nedfall, glatt småur og storur, bratte gruslier....så jævlig uframkommelig at hvert eneste tråkk ble nøye vurdert og alternativene var heller ikke mange nedover her. Etterhvert nådde jeg sadelen, et sumpete høl, ikke så mange alternativer her heller da den var omkranset av en vegg av vegetasjon, erre mulig...bare å plumpe ut i det, full av gjørme og våte sko kom jeg meg over og begynte klyvinga opp skrenten, men ikke bare klyve, krype gjennom vegetasjon, forsere nedfall i bratta, glatt småur, trange krattete passasjer utmed skrenten....alle triks i boka ble brukt opp her!
Endelig nådde jeg toppen god og svett, men valgte bare å gå videre mot Brånan.
Ny nedstigning og denne verre enn den forrige ned fra Storås, hvis det er mulig.....
Ble ledet inn i trange urete skar, som det var mange av, fylt opp med nedfall og hindere av en annen verden.....har vært mange uveisomme plasser men dette tar kaka tror jeg.
Skal si konsentrasjonen, balansen, kroppen og intuisjonen fikk god trening ned her!
Vel nede nådde jeg nok et sumpete høl, ga faen og bare raste over og kom etterhvert utpå en gammel hogstvei jeg fulgte et stykke før idiotien i meg valgte å villgå igjen...på'an igjen...kryping, klyving, skrubbsår og blåmerker.
Spesielt artig var et trangt, bratt og urete skar fylt med tett vegetasjon og hindere hele veien opp...fikk jobba godt opp der.
Over toppen og småbratt ned mot grusvei.
Har vært mange uveisomme plasser, noe jeg liker, men dette var nesten overkill!
Klær og sko fikk skikkelig julig...og vel..undertegnede fikk skrubbsår, blåmerke og rifter...ja da får man vel være fornøyd :-)

Fikk forøvrig en flått på turen, men ikke overraskende i dette terrenget!

Villgåing i indre Larvik

Written by siroho 12.11.2019 12:03

Litt av en tur og litt av en beskrivelse. Ja, ja den indre kystnaturen er ikke til å spøke med. Vet hva du snakker om, dette er min skrekk, men ser ut som du klarer å mestre det og ikke gir deg. Håper det var siste skaumannen for i år. Går ikke i slike områder i flåttsesongen, det er jo helt ekstremt i området. Gleder meg til flere turbeskrivelser fra deg. Fikk du tatt noen gode bilder, for det er du god på?

Sv: Villgåing i indre Larvik

Written by RolFoto 08.12.2019 13:55

Takk Siroho! Ei stund siden jeg var innpå her, så dermed noe forsinket svar. Har blitt lite bilder i det siste dessverre, føler jeg har gjort det meste innen naturfoto og det begynner å bli vanskelig å gjøre noe nytt/finne noen nye motiver spesielt på skogsturer...men har ikke gitt meg, så flere bilder kommer etterhvert :-)

Kavetur...

Written by Nils 17.10.2019 09:52

Tror kanskje jeg dropper disse kollene etter denne beskrivelsen... Jeg hadde i utg.punktet tenkt å ta med disse i forbindelse med tur til Jordstøyp, men vurderer nå sterkt å styre unna disse toppene. Var ikke god reklame dette. ;-)

Merkelig hvor uveisomt det kan bli noen ganger... Og når du attpåtil drar med deg flått hjem, så gjør jo ikke det opplevelsen noe bedre.

Sv: Kavetur...

Written by RolFoto 12.11.2019 07:57

Hehe...liker urørt uveisom natur, men dette var overkill og dessuten mye tette plantefelt attpå, noe jeg ikke liker.

Men moro å ha gjennomført ruta uten å gi seg :-)

For øvrig fikk jeg en flått på klæra ute i skauen her om dagen og da var det rundt +1-2 grader, og de skal liksom ikke være aktive under +5....