Eisåsen Drangedal (18.02.2017)  4

Start point Henseid (70m)
Endpoint Samme (70m)
Ascents Eisåsen (181m) 18.02.2017
Visits of other PBEs Henseid p-lomme (70m) 18.02.2017

Drangedal pf > 100m

Etter Krokvassheiane fant jeg ut at jeg skulle ta en topp til. Har man kjørt helt fra Sandefjord bør man jo utnytte dagen! I utgangspunktet litt langt for dagsturer til dette området, noe annet er det om man tar en overnattingstur selvfølgelig, men det var ikke aktuelt idag.
Dermed falt valget på Eisåsen, en lett og grei tur tenkte jeg. Men det skulle vise seg å være delvis feil.
Parkerte på p-lomme ved Henseid og tuslet innover strødd vintervei. Brakk av langs krattete skogsbilvei og fulgte denne kort før jeg kløyv bratt opp en liten kolle. Derfra så jeg en kneisende og bratt kolle som jeg tok kurs på, men det var selvfølgelig feil kolle, noe jeg skjønte etterhvert.
GPS'en ble fisket fram. Tilbake samme vei i svært ulendt og krattete terreng. God trening!
Endte etterhvert på skogsbilveien igjen og valgte å følge denne opp mot toppen. Villgikk siste biten og kløyv bratt opp en skrent før jeg sto på toppen. Utrolig flott utsikt mot S/SV. Bratt på alle kanter av dette lille topplatået noe som ga dagens andre toppfølelse.
Påkrevd drikkepause med nok en klestørk. Utrolig hvor varmt det var oppe i høyden idag, mens kulda lå trygt plassert nede i dalene.
Ned igjen en litt annen vei. Gikk småbratt ned langs siden av et skar og ned på veien og fulgte denne tilbake til bilen.