Topptur i Telemarks største urskog (02.08.2014)

Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Skultrevassåsen (359m) 02.08.2014
Visits of other PBEs Skultrevassåsen naturreservat (300m) 02.08.2014
Mot Skultrevassåsen

Skultrevassåsen

Kveldstur. Syklet inn fra bommen ved Drangedalsveien og inn til Lustjenna. Herfra fulgte jeg opp over åsen øst for tjenna og ned til Skultrevannet og fulgte denne på vestsiden. I enden av vannet fant jeg en passasje og klatret opp den bratte skrenten. Her inne var urskogfølelsen sterkt merkbar med sin frie utfoldelse av urørt natur. Det skal gå en sti opp fjellsiden her et sted, men da skal du i tilfelle være veldig godt kjent mellom virvar av urer og nedfallende trær. Så ikke mye til stier på denne kanten, heller ikke oppe på Skultrevassåsen. Et spennende urskogsområde, og flotte plasser ved Skultrevannet trakk opp, ellers var selve toppunktet en stor skuffelse, vel og merke om en venter utsyn fra toppen. Her var det ikke mye utsikt å se hverken på opptur eller nedtur. På tilbaketuren tok jeg meg tid ved Skultrevannet og nøt den store stillheten her inne. Så Bever og Elg på turen. Startet turen ved bommen 18.05 og var nede ved bilen igjen 21.35. Turlenge: 12 km.

Ikke mye spennende å se fra toppunktet