Venelifjellet, Kollingan og Hornlifjellet (21.08.2019)

Start point Veneli turområde parkering (614m)
Endpoint Veneli turområde parkering (614m)
Ascents Hornlinuten (826m) 21.08.2019
Kollingan Nord (894m) 21.08.2019
Kollingan (909m) 21.08.2019
Venelifjellet (900m) 21.08.2019
Visits of other PBEs Veneli turområde bomveg (360m) 21.08.2019
Veneli turområde parkering (627m) 21.08.2019
Venelibu (804m) 21.08.2019

Vrådal, Kviteseid

Tur til Vrådal og pf 100-topper i Kviteseid. Startet fra parkeringen til Veneli turområdet. Bomavgift 60,- hit opp. Flott vær, varmt og lettskyet. Vått i terrenget denne dagen, og stedvis nokså sølete på stiene, og eller mye vann i myrene. Fulgte merket sti over Venelifjellet som første topp, og ned til Tjønnstøyl, videre frigåing opp mot Kollingan. Denne toppen overrasket meg stort. Denne er å regne blant mine «topp 25» i Telemark så langt. Fantastisk flott miniatyrfjell med glimrende utsikt. Startet på turen rundt 14.30, så litt sent. Hadde planer om å rekke over Venelifjell - Kollingan - Ånås og Hornlinuten på en og samme runde. Nokså trått og kupert her ved frigåing i terrenget, så nedgangen fra Kollingane over mot Ånås gikk heller tregt. Jeg la om planen og tok sikte opp mot Hornlinuten som siste topp for å rekke mest mulig av dagslyset. Traff på en hogstvei mot slutten av lia. Fulgte denne et stykke før videre sti i retning Vrålslitjønn. Videre mer eller mindre frigåing inn mot sydsiden av Hornlinuten hvor jeg straff på en nyanlagt traktorvei. Denne hjalp meg et lite stykke opp lia. Fulgte derfra opp et svært godt dyretråkk opp bratta mot toppen. Nokså kupert toppområde, står i stil til terrenget ellers. Skremte opp to hjorter her oppe. Lykta ble tatt i bruk 1,5 kilometer før jeg nådde parkeringen igjen, da var det blitt skikkelig mørkt. Fulgte en merket sti på nordsiden av Venelifjellet, en gammel kløvsti. Her var det temmelig sølete, og litt kronglete å gå i mørket. Glemte å slå på gps'en fra starten, så misset rundt 1 km av sporet.