Rørholt i Bamble (08.03.2012)

Ascents Hestås (223m) 08.03.2012
Ånås (225m) 08.03.2012

Rundtur i Rørholt

Pf 100 topper i Bamble
Turlengde: 4,4 km

Fra toppunktet på Hestås.

Hestås
Startet fra enden på den kommunale veien inne ved Rørholt brygge (Kåsene). Rett utenfor her ligger Storøy hvor Farmen 2011 ble spilt inn. Vanskelig med parkering her på vinteren, men i sommerhalvåret er det åpent for avgiftsparkering på tomta til sagbruket, innenfor eget oppmerket felt. Informasjon om betaling og henvisning til parkeringsfeltet henger på veggen.

Gikk strake veien opp lia til Hestfjell rett etter sagbruket. Det våte slapset som hadde kommet i løpet av natta gjorde klatringa svært glatt oppe i bratthenga innunder toppen. Ble en lang og seig bestigning. En hjort hadde nettopp spankulert på toppen. Jeg fulgte spora dens ned igjen en litt annen vei.

Fra utsiktspunktet på Ånås. Fint skue innover Toke og Rørholtfjorden. Gautefall og Lifjell ses også herfra. "Farmenøya" ses midt på bildet.

Ånås
Nede igjen ved foten sør for Hestås, fulgte jeg veien videre inn forbi Svervekjær og tok strake leia opp mot Ånås fra Lønnfjelldalen. På toppen ble jeg overrasket av et kjempeflott utsiktspunkt. Et gledelig syn og god betaling etter nok en litt seig bestigning. Her var det laget til en koselig sitteplass som vissnok skal ha sin opprinnelse hele 70 år tilbake. Besøksbok lå i en plastkasse under benken. Det går tydeligvis en sti opp hit fra en eller annen kant, det hadde vært moro og vist hvor. I snøen så jeg ingenting til verken sti eller mennesketråkk. Siste besøk var i januar.