Trengsåsen, Dugurdmålsnatten, Stillemyrberga (28.05.2019)

Ascents Dugurdmålsnatten (495m) 28.05.2019
Stillemyrberga (416m) 28.05.2019
Trengsåsen (425m) 28.05.2019
Trengsåsen Sør (423m) 28.05.2019
Visits of other PBEs Bom v/Juvbekktjønn (328m) 28.05.2019
Juvbekkveien (93m) 28.05.2019

Ettermiddagstur til Notodden

Trengsåsen
Hadde først siktet meg ut Trengsåsen. På mitt lokale turkart for «Heddalsåsen-Gransherad» står skogsveien fra Liafoss merket som vei med avgift. Så her fikk jeg en grei start ved å kunne kjøre inn til Juvbekktjønn. Betalingsbommen ved Juvbekkveien har jeg lagt inn her. Parkerte ved en ny bom oppe ved tjønna, den står ved veien som går inn til venstre. Gikk opp på 15 min. Litt kronglete å ta seg fram noen steder, tett skau, kratt. Toppunktet var lite attraktivt. Tett småskau, lite utsikt. Gikk videre over til trig.punktet, ut mot kanten i sør. Her var det åpent og fin utsikt. Skal man ha noe igjen for denne turen annet enn å registrere en pf.100 topp kjappest mulig:) er turen over til trig.punktet (Trengsåsen Sør) et must.

Fra Trengsåsen
På vei over mot trig.punktet
Trengsåsen Sør

Dugurdmålsnatten
Kjørte opp til Jonsli. Her stod bommen åpen. Siden jeg skulle på en topp til i løpet av kvelden fristet det mye å kjøre inn. Gikk bort til Jonsli og forhørte meg om bommen. Veldig hyggelige folk, ble bedt på kaffe og greier. Det var greit å kjøre opp. Han fortalte det var litt spøkelsesaktig skog på Dugurdmålsnatten etter en brann der i 1991. Brannen ble forårsaket av noen folk med enganggrill.

Fra enden av veien fulgte jeg et gammelt, dels i gjengrodd traktorspor/sti opp mot toppområde. Gikk helt fram til myra i bakkant og opp derfra, for å unngå det tette løvkrattet opp mot selve toppen. Fint markert toppunkt. Tett småskog og kratt på toppen, men stedvis flott utsikt.

Fra Dugurdsmålnatten, mot Blefjell
Fra Dugurdsmålnatten

Stillemyrberga
Kjørte videre i retning Bolkesjø. Stoppet ved Lonmyra hvor jeg viste det gikk en sti opp mot Stillemyrberga. Stien går opp til en Bjørnestille rett under toppen, ikke så lang fra trig.punktet. Ved Bjørnestilla var det lagt ut bein fra en hest til minne om en svunnen tid. Det er et par fine utsiktspunkt langs stien rett under stilla. Ganske så vilt og kupert området dette, men fra der stien går opp er det fint å gå. Mye av toppflata bortover var flat og fin, men ble møtt av en steil vegg da jeg skulle opp på det høyeste punktet. Måtte gå litt rundt for å finne en lagelig oppgang, men det gikk greit. Ikke noe givende topp hva utsikt angår. Den søndre delen, rundt trig.punktet, er best sådan, sammen med utsiktspunktene nedenfor bjørnestilla.

Utsiktspunkt nedenfor Bjørnestilla
Fra søndre del av Stillemyrberga

Trengsåsen

Written by Nils 31.05.2019 09:45

Supert at du la inn info om bomveien med avgift og bommen lengre oppe som er av typen "stenges uten varsel". Sånn informasjon er gull verdt for oss som kommer senere! Det gjør planleggingen mye lettere. :-)

Det samme gjelder trig.punktet på Trengsåsen. Man får litt mer igjen av turen ved å gå bortom den ser det ut som. Det er kjekt for meg som ikke bare ser rødt (rødnåler), men liker å stikke innom nærliggende grønnåler også. ;-)