Hjasufsknatten og Sigridtjønnfjell (10.10.2018)

Ascents Hjasufsknatten (802m) 10.10.2018
Sigridtjønnfjell (796m) 10.10.2018

pf-100 topper i Nissedal - Gautefallheia

Herlig og mild oktoberdag. Startet fra Nissevann hvor det går merket sti opp til Hjasufsknatten, dagens første turmål. Fra veien og opp går det 550 høydemeter på knapt 2 km, så bra oppvarming. I de verste stigningene er det satt opp tau for å lette framkommeligheten, spesielt opp svaberga, som kan være tricky om det er vått. Flott skue over Nissedal. Varde med bok på toppen.

Gikk videre innover heia mot Sigridtjønnfjell. Ved Heimre Øyvatn ble det skog igjen og etter hvert litt mer småkupert. Toppområdet på Sigridtjønnfjell var også litt småkupert. På toppen er det tre markante høydepunkt, men toppen med varden er høyest.

På vei tilbake igjen ved nordenden av Heimre Øyvatn fant jeg en sti som tok med opp på heiområdet igjen på en litt mer fordelaktig sted enn hvor jeg kom ned. Siden jeg startet turen forholdsvis seint; 15:10, var planen å rekke tilbake igjen til Hjasufsknatten fra Sigridtjønnfjell før det ble påkrevd med hodelykt, noe jeg rakk akkurat. Nedturen gikk fint. Stien er merket med løypestikker med refleksteip, så lett å se i mørket.