Kabrettstaulfjellet og Bikkjenuten (22.08.2015)

Start point Lier
Endpoint Lier
Ascents Bikkjenuten (1,051m) 22.08.2015
Kabrettstaulfjellet (1,085m) 22.08.2015

Kveldstur!

Kom via Brunkeberg og kjørte inn Ordalen, forbi betalingsbommen ved Haugom, og fram til den låste bommen ved Lier. Hensikten var å gå opp herfra over Kabrettstaulfjellet, Bikkjenuten og over til Storgrønnuten på Hovundfjellet. Dessverre ble oppstart nokså sent, så jeg valgte bort Hovundfjellet, okke som å nær jeg var. Det var litt mer tidkrevende å gå fra Lier enn tenkt. Så for å slippe å humpe meg ned igjen i mørket, vinket jeg farvel til Hovundfjellet, og tok en ekstra god matrast på Bikkjenuten og nøt utsikten over Telemarks toppeldorado. Kabrettstaulfjellet, som ligger litt høyere, hadde klart mer utsikt å by på, men Bikkjenuten fulgte tett på. Og komme opp Kabrettstaulfjellet fra øst var en flott opplevelse. Her var det bare å ta av seg hatten for gamle kjenninger som Hestenutane og Ordalsåta. Fulgte for øvrig, for det meste, et godt sauetråkk oppover. Jeg kommer tilbake, men antagelig fra Morgendalsiden (Bjålandsgrendi) Fikk et tips av en lokaltjent jeg traff nede igjen på seterveien ned mot bilen.

Kabrettstaulan, mot Hestenutane på Skorve
Idyllisk tjern på vei mot Bikkjenuten.
Kabrettstaulfjellet sett fra Bikkjenuten.
Fra Kabrettstaulfjellet på vei ned igjen - sola går ned over Hovundfjellet.
Fra Bikkjenuten

Å mitt favorittterreng!

Written by bakken59 25.08.2015 11:38

Turen til Kabrettstaulfjellet og Bikkjenuten og Storegrønut er fast for meg frå Langlim kvar påske. Herleg skiterreng! Bikkjenuten har eg vore på fleire gonger om sommaren, men aldri Kabrettstaulfjellet, nesten for langt frå Langlim...Eg plukka molter i Langlim på laurdag, underskjønn dag!