Høgruta dag 4: Spiterstulen - Galdhøpiggen - Leirvassbu (04.04.2023)

Ascents Bukkeholstinden V4 (2,166m) 04.04.2023
Galdhøpiggen (2,469m) 04.04.2023
Galdhøpiggen S1 (2,438m) 04.04.2023
Keilhaus Topp (2,355m) 04.04.2023
Svellnose (2,272m) 04.04.2023
Store Tverråtinden (2,309m) 04.04.2023

Dag 4 av Høgruta bød på en utfordrende og spennende tur over Galdhøpiggen, med flere bratte nedkjøringer. Det hadde vært mye diskusjon om turen og om vi hadde mot til å prøve oss på de bratte nedkjøringene. Men med værmeldingen og føreforholdene som de var, var det ikke et alternativ å ta dalen. Vi slo oss sammen med guttegjengen vi hadde blitt kjent med de siste dagene: Per Magnus, Even, Peder og Oscar. Vi tenkte det ville være tryggere å være flere både på nedkjøringene og over breen. De var like ivrige som oss i å starte tidlig og få de første sporene nedover og en morsom gjeng.

Oppstigningen til Galdhøpiggen over Keilhaustopp og Svellnose var en seig en. Jeg hadde tatt med meg et påskeegg som jeg hadde spart til toppen, og det var en suksess! Vi nøt utsikten fra toppen før vi satt i gang nedkjøringen. Jeg var litt nervøs, men det viste seg at jeg hadde ingen grunn til å være det. Det var bratt, men med gode snøforhold suste vi nedover. Det var så moro!

Turen fortsatte over breen til Store Tverråtind, som vi måtte plukke med oss slik at Lene kunne krysse av en ny topp på listen sin. Det var en ny bratt nedkjøring før vi fortsatte til Vakkerbandet, der vi også plukket med oss en topp til. Deretter bar det videre til enda en bratt nedkjøring før siste stykke til Leirvassbu. For en dag dette var! Det var så fint, og det var veldig hyggelig å bli kjent med denne gjengen.