Trolltunga i knallvær med overnatting (29.06.2021)

Ascents Trolltunga (1,100m) 29.06.2021

Kjørte fra Geilo tidlig om morgenen og parkerte på P1 Mågelitopp. anbefales, da man slipper ca 10 km opp langs samme vei som vi kjørte opp til parkeringen. I dag var jeg på tur med Marte, Kine og Eskil. Ettersom vi skulle overnatte, hadde vi med oss ganske store sekker, og vi måtte fordele en del av de tyngre gjenstandene fra sekken til Kine siden hun slet med en vond rygg. Dette gjorde turen noe mer krevende enn om man f.eks hadde gått med en lett og liten dagstursekk. Vi traska ihvertfall på, og gikk med strålende vær og nøt utsikten som er å se langs store deler av turen. det fine været resulterte i noen solbrente legger, men det var ikke noe krise. vi satte opp camp rett forbi selve trolltunga, hvor det var minst like fin utsikt. hadde også en kveldstur innom preikestolen med Eskil. det ble mange bilder ute på Trolltunga, men prikken over i-en var nok å kunne nyte et glass kjølig chardonnay der! anbefales på det sterkeste. natten siste seg å bli ganske annerledes enn dagen, ettersom det begynte å blåse opp ved 2-tiden. Vi snakker såpass mye vind at noen i turfølget var usikre på om teltene kom til å holde eller om vi eventuelt kunne blåses over kanten. men teltpluggene pluss de ekstra bardunene som ble satt opp i halv tre draget gjorde susen, så vi overlevde natten også, selvom vi måtte være ærlige og si at det kan være noe vanskelig å få god og dyp søvn med såpass høylytt blafring i teltduken. vi spiste frokost ved tunga og tuslet ned igjen til bilen. alt i alt en meget koselig tur:)