Ved Hovda (24.11.2019)  3

Ascents Nord for Nybua (304m) 24.11.2019 11:00

Den opprinnelige planen var en overnattingstur i Slemdalen, men vi feiget ut da vi så værmeldingen Fredag formiddag. Vi ble egentlig enige om at det ikke ble noen tur denne helga, men etter at vi traff hverandre på butikken på Lørdag, så ble det en tur dagen etter.

Vi reise opp mot Hovdnesset, og parkerte ved grustaket. Vi brukte truger noe som fungerte bra i den våte og tunge snøen. Det var ikke mer enn en kilometer før vi kom til toppen. Vi hadde ikke store forhåpninger til at vi skulle ved til bålet, men utrolig nok fant vi to tyristubber, og det ble et fint bål. Vi konkluderte med at det er bedre med kaffe i skogen enn på sofaen.

Fauna: Kjøttmeis, granmeis, nøtteskrike, grankorsnebb, flaggspett, ravn
Flora: Gubbeskjegg, papirlav, kvistlav, gul furustokklav, elghornlav.

Arne sjekker ruta, og slår på peakbookappen
Arne i farta
Flott forekomst av gubbeskjegg
Plutselig var vi på toppen
En edderkopp kom krypende på snøen
Kaffebålet ble bra
Dokumentasjon på at man har besteget dette høye fjellet