Fire på rad i Osen (03.07.2019)

Ascents Talsnesberget (659m) 03.07.2019 13:17
Sissilknollen Vest (689m) 03.07.2019 13:42
Sissilknollen (721m) 03.07.2019 14:00
Svartåsen (722m) 03.07.2019 14:22

Fire topper Nordre Osen

Etter å ha overnattet på den årlige combicamp turen til mor mi og gutta, så dro jeg til skogs for å bestige disse toppene. Jeg kjørte opp på sørsiden av elva Ena, og parkerte i krysset nedenfra Talsnesberget og Sissilknollen Vest.

Fjellflokk

Denne blomsten har jeg ikke sett før. Jeg brukte en app for å artsbestemme denne blomsten. Den er ikke nøyaktig hele tiden, men stort sett fungerer den bra. Den heter "plant app"

Gammel og åpne furuskog opp mot toppen til Talsneberget.
Bilde fra toppen av Talsneberget. På toppen var det hogd for en del år siden, og det var tett oppslag av furu. Osensjøen, og Raskiftet i bakgrunnen
Ved snuplassen mellom Talsnesberget, og Vesle Sissilknollen er det et rådrag. Der er det satt igjen litt skog. Det er for det meste gammel flott granskog. Godt gjort at de har satt igjen denne tappen..

I rådraget er det noen skikkelige kjemper av grantrær. Jeg er litt usikker på hvor lang denne "tarmen" er, men det kan godt hende at det hekket Hønsehauk der før det ble hogd rundt.

Tretåspett har det vært tydeligvis vært her.
Bildet er tatt like ved toppen av vesle Sissilknollen. Bildet viser deler av en stor hogstflate der det har stått gammel furuskog
Sissilknollen sett fra Vesle Sissilknollen
Talsnesberget.
Furutangen midt i bildet. Sølen kan ses til høyre for Furutangen helt i den fjerne.
Osensjøen sett fra Vesle Sissilknollen
Tilsettfjellet
Svartåsen
På vei opp til svartåsen Har det vært en grov furuskog for ikke mange måneder siden
Toppen av Svartåsen
En gang en spennende gammel skog.
Hvit Skogstorknebb
Skogstorknebb
Flekkmarihand
Skogsnelle

Dette har vært et området med forholdsvis mye gammel skog. Det kan det også hende det lir om 200 år...