Høgronden (29.06.2019)  5

Høgronden - umerket sti i Bergedalen stikryss (807m) 29.06.2019 12:17
Utsikt sør for Høgronden

Nest siste 2K i Rondane

Selv om toppene i Rondane er de toppene over 2000 meter som ligger nærmest, så går det lenge mellom hver gang jeg besøker dette flotte området.
På fredag kveld var værmeldingen god, så jeg bestemte meg for å ta turen dagen etterpå. Da jeg kom fram og parkerte var det forferdelig sterk vind, og jeg holdt på å ta noen andre topper som ikke var så høye. Jeg bestemte meg for å gjøre et forsøk. Etter ca 30 min roet vinden seg. Da jeg kom på ca 1500 moh. så økte vinde igjen. På selve oppstigningen måtte jeg gå med hendene under armene for å varme dem. På toppen spiste jeg i ly av varden før jeg returnert.

Jeg hadde planer om å gå bortom Storsvulten (1871 m) og videre til Storsvulten sørøst (1790 m) men ettersom formen ikke var på topp og avstikkeren bortom disse toppene hadde gjort turen vesentlig lengre så får de ligge der ubesteget til en annen gang.

Fauna: Gjøk, Gulerle med reir, Svart-hvit fluesnapper, Steinskvett.

Grønt og frodig i den flotte furuskogen. Her hørte jeg en svart-hvit fluesnapper som varslet, så den hadde sikkert reir i nærheten
Utsikt nedover Sollia. Atnsjø kan skimtes.
Før selve oppstigningen til Høgronden ligger det ei krasafaren steinbu som heter Høgrondebue. Det er en primitiv steinbu, kun et oppholdsrom uten senger eller ovn. Den er DNT sitt første bygg i Rondane
Rondeslottet fra høyre, og Storronden til venstre, mellom dem ligger Vinjeronden.
Innover Langglupdalen. Mellom Rondeslottet og Storronden ligger Storbotn. På venstre side av Storronden ligger Langbotn

Fra høyre: Rondeslottet, Vinjeronden, Storronden
Dagens mål i siktet
Storronden, med Rondvasshøgde utover på venstre side som til slutt ender i Veslesvulten rett ovenfor Bjørnhollia
Sola truet å bryte i gjennom flere ganger