Nattur til Store Austanbotntinden med Sondre og Daniel (22.07.2014)

Ascents Store Austanbotntinden (2,204m) 22.07.2014
Austanbotntinden V0 (2,175m) 22.07.2014
Vestraste Austanbotntinden (2,020m) 22.07.2014
Vestre Austanbotntinden (2,100m) 22.07.2014
Visits of other PBEs Austanbotntinden klyvepunkt ned fra V1 (2,090m) 22.07.2014
Austanbotntinden klyving mot V0 (2,090m) 22.07.2014
Austanbotntinden klyving på toppryggen 22.07.2014

Daniel vekket meg allerede rundt midnatt, så vi kunne komme oss til Berdalsbandet, og gå opp på ca 1700 m på Austabotntinden, for å møte Sondre der. Jeg ruslet med hodelykt, og vel oppe i høyden kunne vi se lys i øvre del av Soleibott-ryggen. Etter farten å dømme var det ingen tvil om hvem det var! Rundt 40 min seinere var Sondre hos oss igjen, noe mer kjørt nå – naturligvis, etter å ha feid videre over Store Midtmaradalstind, Ringtinder ispedd Stølsmaradalstind og Soleibotntinder. Vi skjønte han kom til å klare dette – ikke bare under 24 timer – men på under 20!

Jeg travet nå det beste jeg kunne i forkant, for å være «hare» opp til Austanbottinden vest-1. Så fikk haren nok, for jeg hadde jo gått her for bare ett drøyt døgn siden, samt vært oppom Dyrhaugstind tidligere i dag. Sondre og Daniel holdt imponerende fart opp til Store Austanbotntind, men jeg hang meg på det beste jeg kunne, med stavene skranglende fra håndleddene. Tenk å kunne holde et slikt tempo etter 18 t på tur og så mange høydemetre! Man får litt føling med prestasjonen når man er så tett innpå!

Jeg rakk å stå nær ved og filme dem på toppunktet. Så dro de videre mot avslutningen på turen, nede på Søre. Jeg pustet heller ut på toppen og nøt morgengryet over Skagastølsryggen:

En ny vakker morgen er i ankomst over Hurrungane. Fra toppen av Store Austanbotntinden kl 03.18 den 22.juli.

Så ruslet jeg bortover toppegga, og filmet de to der de bare 20 min etterpå sto på Søre! Sondre hadde nådd sitt mål! Jeg signaliserte med hodelykta, og fikk blinkende svar, artig!

Klokka mi viste 03.39 da jeg så at de begge var på toppen av Søre. Sondre hadde nådd sitt mål - med meget god margin.

Så ruslet jeg rolig i forkant ned til Vest-1 og 2, og passerte forresten en som lå og sov oppi ura der! Ventetiden ble noe lang, så jeg sendte noen digre løse steinblokker ned i avgrunnen. Jeg begynte å frykte for å gå tom for stein, da de to andre endelig kom ned til meg. Her ble det en ny kort pause:

En dyktig sliten og noe småkvalm Sondre, noe mer fattig på ord nå, foran de to siste toppene på maraton-turen hans.

Vi gikk alle tre sammen ned til bilene. Sondre var utkjørt og kvalm, men holdt likevel god fart sammen med oss ned. Å få være vitne til denne prestasjonen på nært hold, var artig og mildt sagt meget imponerende for meg. Sondre har en kapasitet jeg trodde knapt var mulig, og er oppi alt en likandes og sprudlende kar også. Det var også svært hyggelig å bli bedre kjent med Daniel! Man bli rik på vakre minner etter en slik tur!
Effektiv turtid i natt: Ca 4 t.

Avisklipp om Sondre Kvambekks tur.

Gps-en hadde skrudd seg av en stund. Det forklarer "returruta".