Herlig sommerskitur og heftig ryggtravers x 2 (16.06.2014)

Ascents Mjølkedalspiggen (2,040m) 16.06.2014
Videopanorama fra Mjølkedalspiggen:
Videopanorama fra Søre Sagi:
Skitur m/div klyveklatring

Jeg hadde lenge planlagt denne turen så snart veien inn til Eidsbugarden åpnet. Lørdag gikk den i vasken, da Lars-Petter ble syk, så derfor ble det alene-tur på mandag. Jeg droppet tau og slikt, og tok med svaskoa i sekken, og håpet det ville duge på den heftige Sagi-traversen. Jeg hadde lest om turen og var godt forberedt.

Det var overraskende greit å bruke ski! Bare de 15 første minuttene ble det litt skibæring her og der. Videre var det snørenner både her og der, og på 1600 meter helt dekket av snø. Etter drøyt 2 timer var jeg framme ved brekanten, og etter ytterligere snaue 1,5 t satt jeg i oppi sørhellinga mellom Sagi og Mjølkedalspiggen, og nøt solvarmen og en lengre lunsj.

Voldsomt bråk
Først kjapt oppom 1950m vest for "piggen", før jeg gledet meg til dagens første klyve-etappe; opp til Mjølkedalspiggen. Tok av skiskoa, som så smått hadde begynt å gnage på hælene mine igjen, for hundrede gang i år, og tok på svasko. Nå gikk det som en lek opp ura, og grei klyving opp 5m-hammeren like før toppen, noe jeg anslår til en solid toer på et lite punkt. Tre toppunkter åpenbarte seg, så jeg var bortom alle, og idet jeg fomlet med video-funksjonen på mobilen, kom et voldsomt bråk! Jeg skjønte først ingenting; var det en hel fjellside som raste ut eller noe? Så fikk jeg øye på to jagerfly som svingte rett over Olavsbu, men det hele gikk så fort at innen kameraet var i gang, var flyene borte - men bråket hører en fortsatt på videoen.

Så bar det ned til skiene igjen, og bort til Sagi. Beholdt skiskoa på opp søregga, som var artig klyving på et lite punkt, med digre steiner stablet oppå hverandre, akkurat som beskrevet i "bibelen." Så over en skarp knaus, og lett bort til Søre Sagi, hvor jeg på ny tok et videopanorama. Straks så jeg hvor utfordringene kom til å komme på denne egga, ja!

Heftig klyving
Artig bort over sagtakken, før jeg satte igjen staver og skisko, og tok på med svaskoene. Uten dem hadde jeg muligens ikke engang prøvd meg videre alene og uten tau. Stadig tok jeg bilder, for dette var en elegant egg, om enn noe løs og råtten.

Den heftigste delen av egga kommer rett før (sør for) Nordre Sagi. Klatreføreren sier en taulengde av grad 2-3.

På den første heftige horisontale egga, snudde jeg halvveis, og kløv ned i SV-flanken, for å omgå et ytterst luftig punkt. Omgåelsen var soleklar toerklyving, da et fall ville vært fatalt, men takene var gode. En løs stein ble sendt ned i avgrunnen. Så opp et riss, 2+ mener jeg, før jeg var oppe på egga igjen. Her var et lite utrolig luftig punkt, der en kile satt i en sprekk - jeg klarte ikke å plukke den ut. Trippelsjekk av alle tak, og så svingte jeg meg opp punktet, og egga var beseiret! Teknisk sett er punktet neppe mer enn 2+, men pga luftigheten er nok 3 rett gradering på dette punktet. Skjønner godt at Endre i siste rapport fra denne toppen skrev at han ikke ville gå ned her igjen, men det visste jeg at jeg måtte. Derfor la jeg svært godt merke til alle tak med tanke på dette, for det var helt i grenseland for hva jeg liker å gjøre usikra. Svaskoene var det som ga meg tilstrekkelig trygghet. Videre lett opp på nordtoppen og småjogging ned til N2.

På returen angret jeg ørlite på at jeg ikke hadde tatt med meg tau, men tok det igjen med ytterst varsomhet og trippelsjekking av alle tak for både bein og armer. Etter 3-er punktet valgte jeg å klyve 3-4 m rett ned, og så traversere en 30cm bred hylle, før jeg kom bort på egga igjen. En stor blokk ved denne hylla besto "første test", men ved større belastning rørte den på seg. Et lite varsko om hvor forsiktig man må være! Prøvde derfor å sende hele blokka ned i avgrunnen, men det lyktes heller ikke. Den fikk ligge i fred.

Det var deilig å "puste ut" etter klyvinga, og jeg anbefaler tausikring her, ja! Men jeg hadde altså svasko, tørt fjell og lite vind; altså optimale forhold.

Ingen grunn til å pakke bort skiene ennå! Utsikt fra Uraknatten og sørover...

Så lett ned til skiene, og jeg la turen oppom den artige Uraknatten også. Videre "hjem" var gliden selvsagt dårlig, men ellers en nydelig skitur, som i praksis brakte meg helt tilbake til bilen. Her er det skiføre en stund til, folkens, om man bare bærer litt i begynnelsen!
10 t på tur

Gratulerer Ole-Petter

Written by knutsverre 17.06.2014 22:58

Flott og spennende tur og beskrivelse! Veldig bra at du kom i mål med denne!

Sv: Gratulerer Ole-Petter

Written by Olepetter 17.06.2014 23:00

Ja, og jeg har en del flere bilder og gps-data fra denne turen, som jeg skal publisere her på pb så snart jeg får litt mer tid...