Nedtelling på Hemsedalslista (14.06.2014)

Ascents Bakkestølbotnfjell sør (1,605m) 14.06.2014
Hestebottfjellet (1,543m) 14.06.2014
Råskarfjellet (1,609m) 14.06.2014
Storebottskarvet (1,719m) 14.06.2014
Storebottskarvet vest (1,693m) 14.06.2014

Skulle egentlig ha vært i Jotunheimen på 2k-tur med sønnen, men han fikk feber, så da ble det improvisert dagstur til Hemsedal i stedet. Været var eventyrlig, så det var bare å nyte stillheten og været. Videopanorama fra Storebottskarvet:

Valgte en direkte vei til topps. Opp (og ned) langs bekken midt i bildet, på venstre side. Fungerte fint.

Brukte vel snaue halvannen time opp til Hestebottfjellet, og tok en kort pause på toppen. Fra Hestebottfjellet mot Storebottskarvet ble det en del trasking i ur, men såpass tidlig i sesongen var det heldigvis en del snø, som jeg gjerne oppsøkte. Storebottskarvet er mye bedre som skitur - det er jeg sikker på!

Bra med snø fortsatt. Her i begynnelsen av bakkene opp mot Storebottskarvet. På ca 1500 meter.

Tok en lang og god pause i sola på toppen, som ga fint utsyn i mange retninger. Kunne identifisere flere Jotuntopper også, selv om de var fjerne.

På Storebottskarvet - i retning Hemsedal. Storehorn er lett å kjenne igjen sentralt i bildet.

Returen la jeg først opp og ned over ryggen, for variasjonens del, før jeg kom meg ned til drikkevann igjen ved Råskardtjernet. Rundet så 1540 litt for lavt, og måtte nesten helt opp på denne, før jeg kunne ta meg ned på mange og fine snøfelt. Det var kjekt at jeg først hadde gått opp her kloss inne ved bekken, så jeg visste at det gikk an å ta seg ned her også. Terrenget er ganske bratt, og et parti med våte sva gjør det vanskeligere lenger unna bekken. Kloss inntil er stikkordet. Her var det også noen trange snørenner jeg kunne utnytte på veien ned.

6 t på tur - og bare en topp igjen i Hemsedal.