Kosetur i knallvær (30.05.2014)

Ascents Høgvaglen (1,713m) 30.05.2014
Høgvagltinden (1,925m) 30.05.2014
Midtre Høgvagltinden (2,066m) 30.05.2014
Søre Høgvagltinden (2,015m) 30.05.2014
Vestre Høgvagltinden (1,967m) 30.05.2014
Austre Høgvagltinden (1,916m) 30.05.2014

Det får bli kortversjon av denne rapporten:
Startet med sykkel fra bommen ved Geitsætre i knallvær, og sykla innover rundt 3 km til Sletthamnsætre på 1180 moh, da det ble mer hensiktsmessig med ski... Fine forhold og ikke et menneske å se i løpet av hele turen; stille og rolig med andre ord.

Vestre og Midtre Høgvagltind kommer til syne etter 2 timer.

Litt upraktisk med nær 2 timer for å nå Leirvassbu, men i slikt vær for en bare tåle det, og takke for anledningen! Først oppom Vestre, der jeg fornøyd kunne gå ura opp, og løpe ned igjen på snøfonna langs øststupet.

På Midtre - ser tilbake på Vesttoppen. Kjekt med ur opp (til venstre) og snø ned igjen (til høyre) - bare man passer seg for overhengende skavler.
Et videoklipp fra panoramaet på Vesttoppen:

Så SØ-over Høgvaglbreen i stekende varme, over bandet og videre på den sørlige av de to Høgvaglbreene. Slik fikk jeg fin snøbakke NV-over og helt opp på Midtre. Her tok jeg en LANG pause i sola og snakket med kona, siden det var dekning på mobilen.

Semeltinden noe til venstre i bildet. Fra toppen kunne jeg se omtrent alle 2k-toppene jeg har igjen (pf 30).

Dagen var fortsatt ung, så jeg utforsket noen småtopper i området, før jeg gikk over 1713m i nord, og fulgte nordryggen på Høgvaglmassivet nedover - en grei sak på ski, men med noen store overhengende skavler i øst - pass på her!

Ufattelig trå glid fra Leirvassbu og nedover dalen; måtte gå diagonalgang omtrent hele veien, men igjen; hva ofrer en ikke for å oppleve heimen i slikt vær?

Har etter hvert funnet en smart måte å få med skia på sykkelen; stropper dem fast slik, i stedet for å ha det på sekken/ryggen.