Snota til fots i mai (27.05.2014)

Ascents Snota (1,669m) 27.05.2014
Litl-Snota (1,566m) 27.05.2014
Fottur. Et strekke noe før toppen hadde gps-en skrudd seg av på uforklarlig vis.
Etter halvannen times gange kom endelig Nordtoppen til syne.

Hadde med ski, men det var såpass bart at jeg satset på fottur i dag! Det ble bløtt, mye snøvassing, men ville gjort det samme igjen, om jeg skulle gått i morgen. Planen om å overnatte på Trollheimshytta, og ta Trollhøtta neste dag, ble forkastet da en SMS fra Morten Helgesen tikket inn, med planer om Styggedalstind om to dager. Nydelig vær i hele dag, og nesten ikke vind. Smurte meg med faktor 20, selv om jeg har godt grunnlag nå...
Merkelig at det "ikke finnes" lemen her, når det kryr i Jotunheimen...

Brukte akkurat 4 timer til toppen, inkludert en god rast nedi lia. Her ville jeg prøve å filme utsikten, og legge det på Youtube, og jammen funka det:

Snota dukker opp...
På toppen - ser mot Trollhøtta sørtoppen.

La returen oppom Nordtoppen, for om mulig å spare litt distanse tilbake.

Snota sett fra Nordtoppen.

Var litt for kjapp til å ta ned nordflanken, og hadde gått meg fast om det ikke var fine snørenner å skli ned. Dette er et uryddig område med bratte klipper, så anbefales ikke. Skulle holdt omtrent 700 m til mot NV, før det er greit å gå ned flanken.

Nå var jeg søkk våt på beina for lengst, og tok strake vegen gjennom myr og gjørme tilbake igjen. 7 timer på tur totalt.

Heisann!

Written by SturlaS 28.05.2014 14:44

Du er på tur i nærområdet ser jeg!

Snota er ett av mine favorittfjell men overgangen vinter/sommer får den stå alene for min del. :-)

Fra Snota ser Trollhetta ut som en liten "høe" men det blir adskillig villere og vakrere fra andre siden. Turen fra laveste topp til midt-toppen er av noen ansett som luftig.

Sv: Heisann!

Written by Olepetter 30.05.2014 20:11

Ja, jeg burde besøkt Trollhetta også mens jeg var i området, men så dukket det opp et tilbud om Styggedalsryggen, som sto høyere i kurs. Kommer tilbake til Trollheimen, garantert!