Koseskitur i solsteika (20.05.2014)

Ascents Hestebottfjellet (1,406m) 20.05.2014
Visits of other PBEs Flævasshytta vinterparkering øvre (1,030m) 20.05.2014

Kjørte opp veien mot Holdeskaret, og parkerte ved vinterparkeringa her. Veien videre var provisorisk stengt. Gikk litt langs veien innover, før jeg tok skiene fatt. Som forventet var det trå gli, men samtidig bra feste - omtrent som å gå med kortfeller. Været var glitrende, så jeg gikk med liten og lett sekk, og med lite tøy - snakk om å nyte siste rest av snø!

Utsikten fra Hestebottfjellet, med Røgjin sentralt i bildet, og Hemsedal nede til venstre.

Noen åpne bekker skapte problemer, og tvang meg litt fram og tilbake og mot sør, men fikk da tråklet meg forbi Øvre Halso, der terrenget ble greiere. Så inn Hestebotn og greit oppover i sikksakk mot toppen. Litt skibæring opp en kneik, og så litt av hvert bort til toppen; både bart fjell, lyng og noen snøflekker her og der.

Mange toppunkter
Tok en solid pause og nøt været, samtidig som jeg så 5-6 punkter rundt meg som virket like høye. Gikk med gps-en i hånda i høydemåler-modus og sjekket alle punktene. Alle var like høye - at det går an! Derfor kan like gjerne varden som er der kartet sier toppen er, være det høyeste for min del. Skulle noen finne på noe annet, så har jeg vært på alle kandidatene også, og har "mitt på det tørre."

Tok en noe brattere variant ned fra toppen, og utnyttet ellers høyden så godt jeg kunne på tilbakeveien, men jammen var det dårlig glid!

3 timer på tur, og baktanken med akkurat denne toppen, var å plukke med meg Røgjin til fots, også. Noe som ble en fin avveksling fra skigåinga.