Lemen, listeplukk og lettet samvittighet (18.05.2014)

Ascents Vestraste Kalvehøgde (2,150m) 18.05.2014
Leirungskalven (2,040m) 18.05.2014
Leirungskampen (2,079m) 18.05.2014
Leirungskampen N1 (2,045m) 18.05.2014
Leirungskampen N2 (2,050m) 18.05.2014
Noe av sporet er rekonstruert pga tomt batteri på gps-en. (gjelder oppå platået mot Kalvehøgde)

Det ER lemenår, ja. Det krydde av dem, både over og under snøen. Ellers er å melde at det er mye snø innover Leirungsdalen fortsatt, men at elva flere steder har fått asurblå vanndammer her og der. Leirungstjørnin likeså, særlig i vestenden.

Føret: 2-5 cm slush fra morgenen gjorde at jeg kunne gå uten kortfeller hele dagen, men med brukbart feste likevel. Lite glid å snakke om. Ellers ikke så mange steder med råtten snø.

Leirungskampen har en riktig alpin profil fra denne vinkelen. Bildet tatt på returen, og N2 er til høyre.

Turen min ble bråbestemt etter å ha ligget i migrene halve nasjonaldagen, og fordi jeg våknet tidlig dagen etter i tipp-topp form igjen, og så at været var bra. Kl 9 var jeg i gang fra bilen, men en del skyer en stund utover dagen. Vinden var svært variabel; fra helt vindstille - til kast som nesten blåste meg ut av balanse.

Jeg burde valgt vestegga opp mot Kampen, for der var det ikke så løst. Flanken i vest var løs, men snøfri. (Følgelig valgte jeg vestegga på returen.)

Fra toppen av Kampen utover Leirungsdalen. Mye snø fortsatt!

Ellers kommer jeg til å legge ut noen detaljbilder for toppene og litt info om klyvinga her og der, i stedet for å skrive det her i rapporten. Jeg brukte litt tid på å rekognoserte og ta ulike veier opp og ned, og gjorde meg virkelig kjent med toppen(e) her denne gangen, og koste meg i sola, som stadig tittet oftere fram i løpet av dagen.
8,5 t på tur totalt.

Takk for rapport....

Written by knutsverre 22.05.2014 20:46

med nydelige, informative bilder og kjempeflott beskrivelse av ruter og rutevalg! Vanlig Ole-Petter kvalitet! Håper det snart klaffer med et besøk på disse toppene.

Ja,

Written by Olepetter 20.05.2014 07:48

slik du forslår turen, blir det ganske kort, men med mye artig klyving. Tar du rappellen blir det jo også litt trening for barna... Ser du får dem med deg på tur, og det er jo flott! Jeg sto i en sving et stykke nedenfor toppen av Flya; en blå Opel Vivaro.

så ut som

Written by Naboen 19.05.2014 22:10

det var fint på Leirungskampene ja.. Kunne tenkt meg dit snart, kanskje greit å ta båten inn, traversere, for så å gå tilbake til bygdin via Kalvehølotind sommerstid? Mulig du sto parkert ved siden av oss.. synes jeg dro kjensel på bilen da kidsa og jeg kom skliende..:)