Til Glitterheim om Veopallan (02.04.2014)

Ascents Veopallan (1,847m) 02.04.2014
Nordre Veopallan (1,824m) 02.04.2014

Pent vær var varslet de neste tre dagene i Jotunheimen, og jeg benyttet den første, dvs ettermiddagen på onsdag 2.apr, til å posisjonere meg på Glitterheim. På stålis opp fra veien mot Spiterstulen på de nye brede langfellene, som var et sjakktrekk - etter tips fra Morten H. Så innover (omtrent i gamle spor - etter turen til Veobrehesten for en uke siden) Skautflye. Kortfellene passet godt her.

Veopallan er kjedelig fra denne vinkelen... men kjekt å rusle opp på ski, da.

Det var god tid til middagen på hytta (18.30), så jeg la ruta oppom de to Veopallan, og fikk litt utsikt mot noen av morgendagens turmål. Vurderte å gå om Vesleglupen ned, etter nordtoppen, men var usikker på hvor trygt det var i slik stålis. Ikke bare bare å komme på gli, om det virkelig var bratt der, noe som var litt vanskelig å bedømme. Kjørte derfor "safe" og tok runden mot sør og øst, i lett terreng forresten, og så omtrent bare staking ned til Glitterheim.
4,5 t på tur

Ned mot nordtoppen, med Ryggehøi bak, og toppen av Glittertind kan skimtes til venstre.